KTH bland världens femtio främsta inom hållbar utveckling

Husfasader vid KTH:s campus.
KTH rankas fortsatt högt inom hållbarhetsarbete. (Foto: Petter Karlberg)
Publicerad 2022-04-28

KTH rankas på plats 42 i världen i en mätning som baseras på de globala hållbarhetsmålen. I rankingen, Times Higher Education Impact Rankings 2022, deltar totalt 1406 universitet.

KTH:s rektor vid talarstol i en konferenssal.
Rektor Sigbritt Karlsson vid konferensen THE Innovation and Impact Summit där rankingen presenterades. (Foto: THE)

– Otroligt roligt att KTH stärker sina positioner inom denna viktiga ranking, säger KTH:s rektor, Sigbritt Karlsson .

Rankingplaceringen är nästintill samma jämfört med förra årets plats 41, en position som kan förklaras av långsiktigt och tålmodigt arbete, enligt KTH:s rektor.

– Det visar att ett systematiskt arbete med hållbar utveckling bär frukt. KTH:s områden arkitektur, ingenjörsvetenskap och lärarutbildning kommer att vara betydelsefulla för klimatfrågan och alla olika aspekter av hållbar utveckling.

THE Impact Rankings bedömer universitetens samhällspåverkan genom att mäta hur de lever upp till FN:s globala hållbarhetsmål. Rankingen publiceras i år för fjärde gången. KTH rankas högst av svenska lärosäten och på 10:e plats bland europeiska universitet.

Inom flera hållbarhetsmål rankas KTH bland världens 20 främsta: Bekämpa klimatförändringarna (plats 9), Hållbar konsumtion och produktion (plats 18), Hållbara städer och samhällen (plats 20). Inom Genomförande och globalt partnerskap rankas KTH på plats 51.

– Det är områden där KTH:s forskning är stark och visar även på nyttan av strategiska samarbeten med industri och offentlig sektor, säger Sigbritt Karlsson.

Hon hoppas att rankingresultatet kan inspirera och ge goda effekter för arbetet med hållbar utveckling och samhällspåverkan:

– Det ger råg i ryggen för alla de lärare, forskare och personal som med stort engagemang arbetar med frågorna. Förhoppningsvis kommer andra att följa efter vilket ökar förändringstakten.

Rankingen presenterades i år på KTH som är värd för konferensen Times Higher Education Innovation and Impact Summit.

Text: Christer Gummeson

Rankingen i korthet

• Jämfört med förra årets ranking ökar KTH:s totalpoäng från 90,3 till 92,9. Poängen ger en 42:a plats på rankingen och placerar KTH bland topp 3 procent av samtliga lärosäten, jämfört med topp 3,7 procent förra året. Sammanlagt 1406 lärosäten deltar, förra året var det 1117.
  • Högst rankat i världen är Western Sydney University, Australien följt av Arizona State University, USA och Western University, Kanada.
Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Om KTH