KTH värd för THE Innovation & Impact Summit 2022

Vy över Borggården på KTH:s campus på Valhallavägen.
26 – 28 april nästa år arrangeras Times Higher Educations konferens THE Innovation & Impact Summit 2022 på KTH.
Publicerad 2021-12-15

Hallå där Stefan Östlund, vicerektor för globala relationer och projektledare för Times Higher Educations konferens THE Innovation & Impact Summit 2022 som arrangeras på KTH 26 – 28 april nästa år. Vad händer då?

Porträttbild av Stefan Östlund.
Stefan Östlund, vicerektor för globala relationer och projektledare för Times Higher Educations konferens THE Innovation & Impact Summit 2022.

– THE är en av de mesta ansedda organisationerna som när det gäller rankingen av universitet. I samband med att resultaten släpps anordnas en konferens kring rankingens tema. I det här fallet är det en av de viktigaste rankingarna, World University Impact Ranking, som presenteras. Den tar inte bara hänsyn till den akademiska excellensen, utan också hur universiteten ligger till i arbetet med samhällspåverkan , innovation och hållbarhet, säger Stefan Östlund och fortsätter:

– Under konferensen hålls ett antal keynote-föreläsningar med personer utanför akademien vars syfte är att väcka tankar och vara inspirationskällor. Sedan genomförs varje dag ett antal paneldiskussioner på teman som vad framtidens hållbarhet innebär och vad entreprenörer kan lära av universiteten. Vi kommer också att ha studiebesök där vi visar hur vi jobbar med samverkan, inte minst med våra strategiska företagspartner.

Vad betyder det för KTH att stå som värd för den här konferensen?

– Det är ett tillfälle att synas. Det finns tusentals universitet i världen som alla har ambitionen att vara bra på olika sätt och det innebär att KTH måste synas globalt. Och ett universitet som är värd för den här konferensen kommer att stå i fokus under en period. Om man tittar på de som har arrangerat konferensen tidigare så är det universitet som har ett gott anseende och ett betydande genomslag. Förra gången var det KAIST i Korea som hade värdskapet.

Konferensen skulle egentligen ha genomförts våren 2020, men fick skjutas upp på grund av pandemin. Har några förändringar gjorts vad gäller innehåll och upplägg sedan dess?

– I grund och botten är det samma upplägg. Några talare har dock bytts ut, antingen för att de inte är aktuella längre eller på grund av att de inte har möjlighet att resa till Stockholm.

Tidigare intervju med Stefan Östlund inför konferensen, som skulle ha arrangerats våren 2020.

Håkan Soold

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se