Nya projekt och nytt hus för KTH Climate Action Centre

Forskare framför byggnad
En del av KTH Climate Action Centres tvärdisciplinära forskningsteam framför det nya huset.
Publicerad 2022-09-15

Den 14 september samlades alla KTH-forskare knutna till KTH Climate Action Centre för första gången. Det blev workshop och mingel. Samtidigt invigdes centrumets nya lokal på Teknikringen 43.

– Vi har närmare 60 affilierade forskare från hela KTH och idag var det första officiella mötet för vår tvärvetenskapliga fakultet. Det här var samtidigt det första officiella evenemanget i vårt nya hus, säger centrumföreståndare Francesco Fuso Nerini.

Centrumets nya lokal finns på Teknikringen 43, ett litet tvåvåningshus med spetsigt tak som sticker ut bland de omgivande byggnaderna. Karin Larsdotter, biträdande föreståndare för KTH Climate Action Centre, tror att en fysisk plats på KTH öppnar nya möjligheter för centret.

Francesco Fuso Nerini
Francesco Fuso Nerini.

– Nu testar vi det här huset som en ny arena för samverkan, tillsammans med Akademiska Hus. Vi tänker oss att huset ska vara en öppen mötesplats för forskare, studenter och externa samarbetspartners, säger Karin Larsdotter.

Fyra KTH-projekt, som fått finansiering från den första projektutlysningen från KTH Climate Action Centre, presenterade sina projekt för varandra och utbytte idéer.

Karin Larsdotter
Karin Larsdotter.

– Det här är de fyra första projekt som finansieras av centrumet, och de läggs till alla andra projekt som utvecklas inom ramen för centrumet, säger Francesco Fuso Nerini. Vi planerar att finansiera många fler projekt för klimatåtgärder, och hoppas att de mest framgångsrika av dessa också ska leda till ännu större projekt som kan snabba på klimatarbetet i samhället. Alla projekt vi finansierar har ett tydligt fokus på klimatåtgärder, men är också i synergi med de andra 16 globala målen för hållbar utveckling.

I höst planerar centrumet en hel del workshops, ”mentorspace” för studenter och lunchseminarier. De kommer att erbjuda olika aktiviteter olika veckodagar.

– Vi är öppna för förslag från både studenter och forskare på KTH. Vi hoppas att mötena i det här huset ska leda till många nya projekt och stimulera klimatåtgärder, säger Karin Larsdotter.

De fyra nya projekt som finansieras av KTH Climate Action Centre

• Climate change utopia and dystopia narratives – co-creation in the science-art-engineering nexus. Principal investigator (PI): Katarina Larsen, from the division of History of Science, Technology and Environment at the ABE School.
  • Nordic Climate and Energy Modelling Forum – Scale Up. PI: Will Usher, Unit of Energy Systems at the ITM School.
  • Climate adaptation of the infrastructure – a prestudy. (Klimatanpassning av infrastrukturen – en förstudie) PI: Johan Silfwerbrand, Department of Concrete Structures at the ABE School.
  • The Atlas of the other worlds. Discovering the multifold community experiences resisting to climate change. PI: Marco Armiero, ​ from the division of History of Science, Technology and Environment at the ABE School.