Rapport publicerad - KTH och FN:s hållbarhetsmål

Publicerad 2023-12-04

Varje år sammanställer KTH Sustainability Office en rapport med KTH-aktiviteter som bidrar till vart och ett av FN:s hållbarhetsmål (SDGs). Rapporten används bland annat som underlag av THE Impact Rankings och QS World University Rankings där KTH år efter år rankas högt i hållbarhetsrelaterade kategorier. Nu är rapporten för år 2022 publicerad.

KTH arbetar med näringsliv och samhälle i jakten på hållbara lösningar på några av mänsklighetens största utmaningar: klimatförändringar, framtida energiförsörjning, urbanisering och livskvalitet för de snabbt växande äldre befolkning. SDG-rapporten belyser satsningar inom forskning, utbildning och operativ verksamhet som bidrar till att uppfylla de 17 hållbarhetsmålen framtagna av FN.

År 2023 rankades KTH på plats 46 i världen av Times Higher Education Impact Rankings som tar avstamp i FN:s hållbarhetsmål. Dessutom landade KTH på plats 73 av 1500 universitet världen över i QS World University Rankings, där de högsta poängen tilldelades KTH:s hållbarhetsarbete.