Forskare kan minska den globala energiförbrukningen för datacenter

KTH Royal Institute of Technology
Credit: KTH Royal Institute of Technology
Publicerad 2022-10-17

Forskare har upptäckt ett sätt att minska strömförbrukningen i datacenter avsevärt. De ladda ner beräkningar genom att konvertera särskilda typer av nätverkskort till processorer.

– I teorin kan NIC nu användas för att köra i stort sett vad som helst. I praktiken måste du förmodligen välja lämpliga (under-)program som kan laddas ner till NIC effektivt", säger Waleed Reda, huvudförfattare till publikationen.

– Vår nuvarande intuition är att ladda ner enkla men ofta använda funktioner. Lagringsapplikationer passar bra eftersom de vanligtvis använder enkla operationer, som kan köras mer effektivt på nätverkskortet", fortsätter Reda.

Läs hela intervjun med Waleed Reda på engelska