Ny solsimulator lyfter solcellstester

Researcher next to the solar simulator
Publicerad 2024-02-13

Solen har nått KTH i form av en andra testrigg för solljussimulering. Den nya solsimulatorn kommer att förändra förutsättningarna för hur man kan göra experiment för forskning och utbildning på solpaneler.

Solsimulatorn, även känd som LASS (Large Areas Solar Simulator), återskapar naturligt solljus med hög noggrannhet. Den ger en kontinuerlig belysning på 1 till 3 solekvivalenter över ett område på 2 kvadratmeter. Detta gör det möjligt för forskare och studenter att genomföra experiment och utbildningar inomhus, helt utan att vara beroende av väderförhållanden eller tid på dygnet.

– Solsimulatorn nya vägar för forskning och utbildning inom solenergi. Med simuleringsmöjligheterna kan vi utforska potentialen hos olika solenergitekniker utan att begränsas av externa faktorer. Det öppnar nya möjligheter, säger Taras Koturbash, forskare i energiteknik.

Solsimulatorn ska utforska potentialen hos olika soltekniker och är anpassad till ett brett spektrum av ljuskänsliga material och processer, inklusive solceller, solvärmeteknik, beläggningar och mycket mer. Med sina många applikationsområden hoppas institutionen att solsimulatorn blir ett riktigt vasst utbildningsverktyg för både studenter och yrkesverksamma.

Ett initiativ som kommer kopplas till den nya simulatorn är Solarlabs  - ett fjärrlaboratorium som är utformat för att integreras sömlöst med solsimulatorn och ger praktisk erfarenhet av solcellsteknik.

– Solarlabs kommer att ingå i flera kurser, men också vara tillgängligt för studenter och lärare på KTH och för externa institutioner, säger Taras Koturbash.

Framöver finns planer på att utöka omfattningen av tester till att omfatta hybridvärme och koncentrerad solenergi.