Stockholm rustas för extremväder

Översvämning i stadsmiljö
Översvämningar till följd av klimatkrisens extremväder kostar Stockholms stad enorma belopp varje år. Foto: Pexels
Publicerad 2024-01-09

KTH ska hjälpa Stockholm stad att stärka sitt försvar mot extrema väderförhållanden. Ett nytt forskningsprojekt ska hitta smarta sätt att hejda stadens ökande kostnader för brand och översvämningar – en utgift som riskerar skena.

Risken för extremväder ökar när klimatet blir varmare. Översvämningar och skador från extrem hetta kostar både privatpersoner och försäkringsbolag stora belopp varje år.

– Vi ser redan konsekvenserna av klimatförändringarna och staden lägger stora summor varje år på brand- och

Porträtt av Clara Lindblom
Clara Lindblom. Foto: Maurits Otterloo

vattenskador i sina fastigheter. Det är helt nödvändigt att vi tar hjälp av forskningen att utforma effektiva åtgärder eftersom dessa problem bara kommer att öka framöver, säger Clara Lindblom, bostadsborgarråd i Stockholm stad.

KTH ska tillsammans med Stockholms stads försäkringsbolag S:t Erik Försäkring titta på hur man kan förebygga klimatrelaterade skador. Framförallt handlar det om skador hos de kommunala bostadsbolagen Stockholmshem, Svenska Bostäder och Familjebostäder.

– Vi ska analysera försäkringsdata och byggnadsinformation för att hitta smarta sätt att förebygga accelererande förluster för staden, säger Christian Thomann på Institutionen för Industriell ekonomi och organisation som leder projektet från KTH:s sida.

- Vi har erfarenhet av att arbeta med försäkringsdata och andra komplexa datamängder. Vi vill inte bara identifiera problemen utan sedan också implementera effektiva åtgärder.

Lärdomarna ska spridas vidare

Hyresfastigheter står för den absoluta merparten av stadens fastighetsbestånd, där bolagen tillsammans har runt 70 000 bostäder. Men målet är att forskningen ska kunna tillämpas på andra verksamheter.

– I takt med att klimatkrisen fördjupas kommer kostnaderna att öka för alla typer av fastighetsägare, säger Clara Lindblom.

– Det är därför angeläget att lärdomar från det här forskningsprojektet sprids vidare, inte minst till andra delar av staden där fastigheterna inrymmer samhällsviktig verksamhet som till exempel skola och äldreomsorg.

Anslaget på 5 miljoner från Stockholms Stad och Digital futures, ett forskningscentrum på KTH, ska finansiera en doktorandtjänst och stå för en del skademinimeringsåtgärder.

– Det här projektet kommer att hjälpa staden att anpassa sig till framtida utmaningar, avslutar Christian Thomann.

Läs mera om projektet Improving resilience: Using insurance data to design better loss prevention.

Text: Anna Gullers ( agullers@kth.se )