Dubbla guld för rening av Östersjön

Studentlaget iGEM Stockholm från KTH, KI och Konstfack tog hem segern i två klasser i en internationell tävling i syntetisk biologi i Boston.
Publicerad 2018-11-19

Studenter från KTH har utvecklat en metod för att rena våra utsläpp från antibiotika och andra läkemedelsrester innan de når haven. Idén och prototypen presenterades i en internationell tävling i syntetisk biologi, där Stockholmslaget med studenter från KTH, KI och Konstfack vann första pris inom två kategorier.

Ungefär 350 lag deltar i den globala vetenskapliga tävlingen iGEM i syntetisk biologi som går av stapeln under sommarmånaderna med final i Boston på hösten. Studentlagen ska lösa ett valfritt problem som de formulerar själva, till exempel inom terapi, diagnostik eller miljö med hjälp av molekylärbiologiska metoder genom att tillämpa sina kunskaper.

I årets final i Boston med MIT som värd, vann iGEM Stockholm  guld och blev även total segrare i kategorierna ”Bästa miljöprojekt” och Bästa ”integrated human practices”, vilket handlar om hur projektet påverkar behov i samhället och hur man behandlar aspekter som hållbarhet och etik.

Laget fokuserade på Östersjöns problem med utsläpp av antibiotika och läkemedel. För att lösa problemet använde man ett enzym, ett Lackas, som normalt sätt finns i jäst som bryter ned trä, och förbättrade dess egenskaper för att oskadliggöra antibiotika. Därefter utvecklade man en process för att passa in det som ett framtida steg i ett reningsverk och kunde visa på minskad toxicitet på enkla prover efter behandling med Lackaset.

För att nå dit har laget arbetat med flera olika metoder såsom kvantmekanisk modellering av enzymet, rationell-design, syntetisk biologi för att

skapa ett nytt DNA, samt 3D-printning av den faktiska prototypen av processen.

Johan Rockberg, lektor på KTH, är lagets handledare.

− Studenterna har också fokuserat på att sprida kunskap kring bakterier och antibiotika i vårt samhälle. Bland arrangerade de "lab-on a wheel” där de tog med labbet till stan och direkt mötte människor på gatan för att tala om syntetisk biologi och lät dem isolera sitt eget DNA med enkla medel som vi har i vårt hem, säger Johan Rockberg , lektor på KTH, som har handlett laget i projektet.

Årets studenter har varit väldigt måna av helheten kring projektet och möjligheten att informera allmänheten för att nå ut med en positiv förändring. Laget har bland annat givit ut en barnbok, ”Charlie och det magiska mikroskopet”, som har distribuerats till bibliotek och sjukhus i Stockholm. Boken har även distribuerats i översatt version i Storbritannien. De har även tagit fram ett brädspel för att sprida kunskaperna kring syntetisk biologi och vad man kan uppnå med dessa metoder, konstaterar Johan Rockberg.

För att ta sina resultat vidare har studentlaget även arbetat fram en affärsplan och en patentstrategi i samarbete med KTH Innovation.

En styrka hos laget som tävlingens domare lyfte fram särskilt var hur väl insatta samtliga i laget var i projektets alla delar. Detta i kombination med den passionen för uppgiften och den nyfikenhet som alla i laget har visat är en av orsakerna till framgången, menar Johan Rockberg.

− Jag är otroligt stolt över årets lag, all ära till dem. De har valt sin projektidé själva och finslipat den. De har identifierat forskare och experter som de behövt hjälp av och knutit till sig dem som handledare för att hjälpa till lösa detaljer i den stora uppgiften. Och de har sökt sponsormedel för att driva projektet, samarbetat globalt med andra studenter och forskare och har som ett team jobbat stenhårt med simuleringar och experiment i labbet under sommaren här på AlbaNova. Vi handledare är väldigt glada att för fjärde året i rad få vara värd för iGEM Stockholm på KTH och gratulerar våra fantastiska studenter från KTH, KI och Konstfack, säger han.

Läs mer om laget iGEM Stockholm.

Håkan Soold

Fakta:

Några av de metoder laget iGEM Stockholm har arbetat med i projektet är:

• Kvantmekanisk modellering av enzymet för att förstå hur det kan förbättras.
  • Syntetisk biologi för att skapa ett nytt DNA som kodar för det nya proteinet och som gör det möjligt att producera proteinet på en snabbväxande jäststam laget har odlat i labbet.
  • Utvärdering av enzymets toxiska egenskaper för att visa att det klarar av att bryta ned antibiotika till ofarliga delar.
  • 3D-printning av en prototyp där enzym som är kopplade till magnetiska kulor utför en reaktion och återanvänds som en del i vattnet reningsprocessen.

Medlemmarna i laget är: Chris E. Garcia, KI, Nuha Salem, KTH, Andreas Metskas, KI, Blanca Campaña López, KI, Stamantina Rentouli, KI, Els Alsema, KI, Puck Norell, KI; Marit Möller, KTH, Nicolai Dorka, KTH, Vilma Lagebro, KTH, Darko Mitrovic, KTH, Emma Larsson, KTH, Matilda Carlqvist, KTH, Martin Axegård, KI och KTH, João Ramos, KI, Marina Martínez Hernández, KTH, Hanna Norbäck, KI, Josephine Berg, KTH, Victoria Chu, KTH och Simon Skinner, Konstfack.