Inget Spotify utan KTH

Publicerad 2009-10-13

80 procent av stjärnutvecklarna på Spotify utgörs av forna KTH:are. Föga förvånande, säger Fredrik Niemelä, doktorand på KTH och anställd på ett av Sveriges hetaste företag.

Fredrik Niemelä, doktorand på KTH och produktutvecklingschef på Spotify

Produktutvecklingschefen Fredrik Niemelä och teknikchefen Andreas Ehn utgör tillsammans med utvecklarna Magnus Hult och Gunnar Kreitz själva kärnan av teknikkompetensen på musiktjänstföretaget Spotify.

Alla har de en bakgrund på Skolan för datavetenskap och kommunikation vid KTH.

– Mycket av tekniken bakom Spotify kommer ju indirekt från KTH, säger Fredrik Niemelä.

Men det är inte bara stjärnutvecklarna på Spotify som har en stark koppling till KTH. Företaget har rekryterat många utvecklare från universitetet. Anledningen är enligt Fredrik Niemelä att KTH har en stor spetskompetens inom teoretisk datalogi.

– Teoretisk datalogi kan låta komplicerat, och är det också. Men det handlar helt enkelt om konsten att utveckla smarta lösningar, säger han.

Fredrik Niemelä tillägger att det finns ytterligare en faktor som spelar en avgörande roll i sammanhanget.

– Skolan för datavetenskap och kommunikation har under en längre tid prioriterat och legat väldigt långt framme när gäller pedagogik. Det har gett resultat, säger han.

Peter Larsson

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se