KTH klättrar på inflytelserik rankinglista

NYHET

Publicerad 2012-09-11

Från plats 180 till 142. KTH klättrar rejält på QS World University Rankings. Universitetets rektor Peter Gudmundson och handläggaren Per-Anders Östling ger sin syn på saken.

"Den största tyngden i QS ranking baseras på enkäter till forskare och arbetsgivare där de rankar universitet", säger Peter Gudmundson, rektor vid KTH.

– QS har meddelat mig att vi tilldelats plats 142 i årets omgång av deras ranking. Ett osannolikt bra resultat och är en ökning med 38 placeringar, säger Per-Anders Östling, som bland annat jobbar med universitetsrankingar på KTH.

Han fortsätter med att berätta att det finns ett flertal orsaker till det stora hoppet uppåt på listan. Främst har KTH gjort bra ifrån sig vad gäller den enkät som skickats ut (Academic reputation) till forskare på universitet världen över och där de ska ange vilka universitet de anser vara bäst. Resultatet viktas 40 procent och ger tydlig effekt för KTH:s placering.

Vidare har KTH också gjort bra ifrån sig beträffande den enkät som skickas till företag och heter "Employer Reputation". Det vill säga där företag anger vilka universitet de helst rekryterar examinerade studenter från.

– KTH har ett stark varumärke, och vi har även ett bra resultat vad gäller parametern "Antalet lärare och forskare per student", säger Per-Anders Östling.

Plats 142 är den bästa placeringen hittills för KTH på QS World University Rankings. Det näst bästa resultatet är plats 150 och uppnådes 2010. Vanligtvis hamnar KTH runt plats 175.

Peter Gudmundson, rektor på KTH.

Är plats 142 en bra placering? Hur viktig är en bra placering på denna lista?

– 142 är en bra placering. Vi ska inte glömma att det finns 17 500 universitet i världen. Samtidigt är QS rankinglista ett ständigt ämne för diskussion. QS är dessutom duktiga på marknadsföring och når väldig många människor. Det är en relativt viktig placering i den delen av världen där rankingar spelar stor roll, säger Per-Anders Östling.

KTH:s rektor Peter Gudmundson berättar att det givetvis är mycket positivt för KTH att universitetet klättrar på rankinglistan, men man ska ta alla siffror med en nypa salt.

– Det är ingen absolut sanning som presenteras, men när man ser vilka universitet som kommer i topp så stämmer det ungefär med hur jag själv ser på vilka som är framgångsrika. För presumtiva studenter, speciellt internationella, spelar rankinglistor en viktig roll. Att komma väl ut ökar attraktionsvärdet för KTH, säger Peter Gudmundson.

Han tillägger att när de olika parametrarna som styr QS ranking har analyseras kan det konstateras att KTH förbättrar sig i alla avseenden.

– Den största tyngden i QS ranking baseras på enkäter till forskare och arbetsgivare där de rankar universitet. Det är mycket glädjande att KTH:s varumärke är starkt och att det fortsätter att stärkas, säger Peter Gudmundson.

QS World University Rankings

För mer information, kontakta Per-Anders Östling på 08 - 790 72 03 eller paos@kth.se .

Peter Larsson