KTH-student årets främsta topptalang

Claudia Olsson, Årets Nova 2010
Publicerad 2010-03-02

För åttonde året i rad har talangnätverket Nova 100 korat den person de anser vara landets främsta topptalang. I år heter hon Claudia Olsson och får ta emot utmärkelsen Årets Nova som delas ut av Nova 100 tillsammans med Accenture, Ericsson, KPMG, Orkla, Procter & Gamble och Scania.

Femspråkiga Claudia Olsson studerar industriell ekonomi och energiteknik vid KTH. Vid sidan av sina studier har hon lett flera internationella projekt, bland andra SIYSS för Nobelstiftelsen, Swedish-American Life Science Summit samt Project Peru.

– Vi i juryn är mycket imponerade över Claudia Olssons personlighet och bedrifter. Vi är övertygade om att vi kommer att se mycket mer av Claudia Olsson framöver och att världen tack vare hennes initiativ och välgärningar blir en bättre plats att leva i, säger Finn Wikander, VD på Nova Networks, företaget bakom Nova 100.

Själv tror Claudia Olsson att det är en kombination av utbildningsbakgrund och ledarerfarenhet som gjort att hon fått utmärkelsen.

– Det är en ära och kul att få ett sådant här erkännande. Det är också en chans att få lära känna fler människor, och att utöka sitt nätverk, säger Claudia Olsson.

Tidigare har Claudia Olsson också verkat för att förbättra global hälsa med FN:s högkvarter i New York som plattform och har även bidragit till att stärka indisk skolhälsovård på plats i Hyderabad. Under 2009 utsågs Claudia till Årets Energistudent samt belönades för en affärsidé inom socialt entreprenörskap.

– Genom att utse Årets Nova vill vi premiera och sätta fokus på de fantastiskt duktiga talanger vi har i Sverige och som också kan agera förebilder för andra, säger Finn Wikander.

Enligt Nova Networks är Året Nova bland annat en stjärna som starkt bidrar till att lysa upp sin omgivning och som trots sin ringa ålder redan har utvecklat projekt, organisationer samt sin egen personlighet. Årets Nova skall också vara aktivt studerande på högskola eller universitet, ha genomfört något extraordinärt under sin studietid, ha en tydlig personlighet och ett väl utvecklat känslomässig intelligens.

För mer information, kontakta Claudia Olsson på claols98@kth.se.

Peter Larsson

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se