Melissa på KTH utsedd till årets IT-tjej

Publicerad 2007-03-30

Melissa Albert som läser sista året på IT-programmet på KTH har utsetts till årets IT-Tjej 2007. Priset har instiftats av Microsoft för att uppmuntra kvinnor att söka till IT-relaterade utbildningar och yrken, och ska gå till en tjej som genom IT gjort skillnad i vardagen för sig själv och andra studenter.

26-åriga Melissa har bland annat varit med och anordnat studentkonferensen Datatjej som syftar till att skapa nätverk mellan kvinnor som läser på data- och IT-utbildningar.

– Jag hoppas på att kunna inspirera andra och att det är därför jag väljs. Jag vill inspirera tjejer att våga tycka det är kul att jobba och plugga med IT och att ta den plats de är värda, säger Melissa till tidningen Metro Teknik, som svar på varför hon själv tror att hon fått priset.

Det är fjärde gången årets IT-tjej koras, och Melissa är den tredje KTH-tjejen som utsetts. Priset, som delas ut av Microsoft i samarbete med undersökningsföretaget Universum, innebär bland annat ett studiebesök på Microsofts huvudkontor i Redmond och ett besök på utvecklarkonferensen TechEd.

Magnus Myrén

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se