Ny hundforskning krossar myt

NYHET

Publicerad 2013-08-19

Den allmänt vedertagna uppfattningen att den amerikanska urhunden mer eller mindre blivit utraderad av den europeiska kusinen efter det att européer landstigit på kontinenterna har visat sig vara felaktig. Forskning från bland annat KTH visar att den amerikanska urhunden snarast lever och frodas.

En Chihuahuavalp. Foto: Danielle deLeon.

Det är en grupp forskare under ledning av Peter Savolainen, forskare i populationsgenetik vid KTH, som kommit fram till att europeiska hundar inte alls har konkurrerat ut de amerikanska vovvarna.

– Mindre än 30 procent av dagens amerikanska hundars arvsanlag har ersatts av europeiska hundrasers DNA, så den amerikanska hundstammen kvarstår nästan intakt. Detta understryker vikten av att bevara dessa populationer, som är en del av den ursprungliga amerikanska kulturen, säger Peter Savolainen.

Forskningsarbetet har gått ut på att jämföra DNA från arkeologiska fynd, samt asiatiska, europeiska och amerikanska hundar, de senare från raser som chihuahua, peruansk nakenhund och arktiska slädhundar. Forskarna kunde därmed spåra den amerikanska urhunden hela vägen tillbaka till hundar i östra Asien och Sibirien.

Peter Savolainen, forskare i populationsgenetik vid KTH.

– Det var särskilt spännande att se att den mexikanska hundrasen chihuahua delade DNA med arkeologiska fynd från Mexiko daterade före det att européer landsteg i Amerika. Det styrker Chihuahuans mexikanska ursprung, säger Peter Savolainen.

Vidare visar forskningen att herrelösa hundar i Amerika oftast har ett stort inslag av DNA från europeiska hundar, men på vissa platser i exempelvis Mexiko, Bolivia och södra USA har även dessa herrelösa hundar ett amerikanskt släktskap.

Studien har blivit publicerad i tidskriften Proceedings B, och forskningen har gjorts vid Science for Life Laboratory, ett samarbete mellan KTH, Stockholms universitet, Karolinska institutet och Uppsala universitet.

Här hittar du artikeln:  rspb.royalsocietypublishing.org/content/280/1766/20131142.full

För mer information, kontakta Peter Savolainen på 08 - 524 81 422 eller savo@kth.se.

Peter Larsson