Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Nytt biltak ger minskad bränsleförbrukning

Christopher Cameron, forskaren och doktoranden bakom det nya biltaket
Christopher Cameron, forskaren och doktoranden bakom det nya biltaket
Publicerad 2011-01-31

Nu har en forskare vid KTH lyckats minska vikten på ett biltak med 80 procent utan att för den sakens skull göra biltaket nämnvärt dyrare eller ge det sämre egenskaper. Snarare är det tvärtom, det nya biltaket ger större komfort och en kupé med bättre taluppfattbarhet. Om sättet att designa biltaket dessutom appliceras på hela bilen kan den minskade bränsleförbrukningen bli omfattande.

– Målet med det här forskningsprojektet har varit att ta fram designmetoder för att bygga framtidens bilar med förbättrad ekologisk och ekonomisk prestanda, säger Christopher Cameron, forskaren och doktoranden bakom det nya biltaket.

Han förtydligar projektet med att säga att det egentligen handlar om ett helt taksystem. Att prata om bara biltaket kan uppfattas som att det enbart är bilplåten som ersatts, vilket inte är något speciellt. Dessutom kan designmetoden appliceras på fler delar av karossen än bara biltaket.

Christopher Cameron har ännu inte några exakta siffror om vad det nya biltaket genererar i minskad bränsleåtgång - något som naturligtvis varierar från bilmodell till bilmodell - men säger att det handlar om en betydande mängd. Exempelvis så ger en minskning om 10 procent av en bils vikt en minskning om 7 procent i bränsleförbrukning.

Samtidigt är det viktigt att tänka på att biltaket utgör cirka 10 procent av bilkarossens vikt och cirka 2 procent av bilens totalvikt. På en enda bil kan dessa siffror tyckas blygsamma, men sett till all världens bilar och den tid de befinner sig på vägarna handlar det om mycket stora besparingar i bränsleåtgång och därmed positiva effekter för både ekonomi och miljö.

– Med taklösningen så försvinner dödutrymmet i kupén då balkar och andra komponenter blir integrerade. Det gör att man kan reducera taksystemets tjocklek. Då kan man, utan att påverka komforten, sänka takhöjden på bilen vilket ger en sportigare profil, minskar luftmotstånd och bränsleåtgången, säger Christopher Cameron.

Han upprepar att forskningsprojektet bara är en liten studie som rör en ganska begränsad del av bilen. Byts fler delar av bilens kaross ut mot så kallad sandwichstruktur kommer vikten att minska ännu mer.

– Effekten blir ännu större när man utökar designmetodiken till resterande delar av bilen och reducera vikten ännu mer. Om vi minskar strukturens vikt kanske vi inte behöver en lika stor motor, bromsarna behöver inte bromsa en lika tung bil vilket kan bidra till att även de kan göras mindre, etcetera. Det kan innebära att man ytterligare kan reducera strukturens vikt. Det blir en positiv viktminimeringsspiral, säger Christopher Cameron.

Förutom reducerad bränsleåtgång är taksystemet konstruerat enligt samma kravspecifikationer som befintliga taklösningar idag, så det kan bli lika säkert som tidigare.

– Taluppfattbarhet - hur lätt det är att prata och bli förstådd mellan fram- och baksäte - verkar har blivit bättre och med det nya biltaket. I övrigt märks ingen riktigt skillnad i ljud i kupén jämfört med det konventionella taksystemet. Det kanske låter tråkigt, men det är en jättegrej när man har minskad takmassan såpass mycket. Minskad massa är någonting som oftast är kopplat till ökad ljud och vibrationsproblem i industrin, säger Christopher Cameron.

Fordonsbranschen är också positiv till Christophers Camerons forskning.

– Det här forskningsprojektet är ett samarbete med SAAB, och de tycker att mitt arbete verkar mycket lovande, säger Christopher Cameron.

För mer information, kontakta Christophers Cameron på 070 - 283 62 52 eller cjca@kth.se.

Peter Larsson