Så ser läsplattornas framtid ut
Två KTH-studenter har undersökt hur surf- och läsplattornas framtid ser ut i Sverige, och har tittat närmare på två avgörande faktorer. Dels vilka intäktsmöjligheter som finns, dels hur läsarna vill att annonser ska se ut och te sig i surf- och läsplattor. Resultatet visar bland annat att integrerade sociala medier i läsplattetidningar kan öka betalviljan hos läsarna och att läsarna föredrar helsidesannonser som är en applikation i applikationen.
Det är Tora Jansson och Anna Kvernplassen, båda nybakade civilingenjörer i medieteknik vid KTH, som studerat läsplattor i sina respektive examensarbeten.
– Det finns en betalvilja för tidningar i läsplattor, säger Anna Kvernplassen, som tittat närmare på potentiella intäktsmodeller.
Hon ser bland annat att flera möjliga betalmodeller finns, dock experimenterar dagstidningarna inte med dem i någon större utsträckning. Betalviljan för digitalt innehåll är större hos personer som äger en läsplatta, än hos de som inte gör det. Resultaten visar även att dagstidningarna bör integrera sociala medier i sin produkt för att öka värdet för produkten hos läsplatteägare.
Vidare värderar läsare sin papperstidning utifrån flera olika faktorer, varav lokala och internationella nyheter är störst. Även bilagor, morgonritual, distribution och mobilitet är viktiga faktorer att ta hänsyn till vid intåget av nya mediekanaler som läsplattor.
Slutsatserna visar att dagstidningar bör testa flera olika betalmodeller och att paketering av innehållet bör ske med stort kundfokus. Lokala dagstidningar bör avvakta med att finnas i läsplattor just nu, men kan börja förbereda strategin för mediekanalen.
Tora Jansson har studerat annonser i läsplattetidningar då detta är helt nytt för annonsörerna. Syfte har varit att undersöka vilken annonsering som användare föredrar med avseende på utformning, funktion och placering.
Resultaten visar bland annat att användarna föredrar helsidesannonser som är en applikation i applikationen och att de kan utforska en produkt direkt i annonsen istället för att surfa vidare på internet.
Slutsatserna visar att annonser bör utformas med en begränsad men intuitiv interaktion där bilder, i form av ikoner, härleder användaren i sin utforskning av annonsen.
Vidare dras slutsatserna att annonsörer kan ingå samarbeten för att tillsammans producera en, för användarna mer tilltalande annons. Exempelvis kan en researrangör ha en stor annons, och i den annonsen kan sedan lokala företag annonsera om fördelaktiga erbjudanden, som utflykter eller restauranger.
– Fler samarbetet mellan annonsörer skulle gagna både användare och annonsörer, säger Tora Jansson.
Läsplattemarknaden ser dessutom ut att kunna bli stor i Sverige, då upp till 655 000 surf- och läsplattor skulle kunna finnas i landet inom ett år.
Undersökningen har skett på uppdrag av organisationen Tidningsutgivarna.
För mer information, kontakta Tora Jansson på 070 - 422 56 25 / toraj@kth.se eller Anna Kvernplassen på 070 - 413 38 16 / annakve@kth.se.
Peter Larsson