Vetenskapsmoln hjälper företag med hemläxan

Brandbekämpning i realtid är ett verksamhetsområde för datamolnet Venus-C
Publicerad 2011-01-25

I en europeisk storsatsning där bland annat KTH, Microsoft och EU ingår ska hjälpa företag att inse poängen med datormoln. Ett par riktigt stabila akademiska serverfarmar plus Microsofts datormoln Azure utgör musklerna i projektet.

Åke Edlund, forskare vid parallelldatorcentrum på KTH

Venus-C heter datormolnsatsningen som ska fortgå fram till sista maj 2012. Då ska förhoppningsvis så många europeiska företag som möjligt tagit chansen att testa fördelarna med datormolnet, som i sig ska öka konkurrenskraften för EU-baserade bolag.

– EU vill att företag ska vakna upp och börja använda datormoln. Så industrin ser vilka fördelar som finns. Eftersom Venus-C är EU-finansierat handlar det om en väldigt billig läropeng. Det är viktigt att EU-baserade företagen gör sina hemläxor redan idag innan konkurrenterna har kostnadseffektiva datamolnlösningar på plats, säger Åke Edlund, forskare vid parallelldatorcentrum (PDC) på KTH och en av de ansvariga för Venus-C.

Han har tillsammans med professor Erwin Laure, chef för PDC, jobbat i närmare sju år med gridd-projektet EGEE som går ut på att universitet över hela världen delar ut dator- och beräkningsresurser, bland annat för uppdrag från CERN. För 1½ år sedan bestämde de sig för att forska och satsa på ett datormoln som vänder sig mer mot näringslivet och industrin.

– I USA har Microsoft skänkt massor av tid på sitt datamoln Azure, till universitetsvärlden. Detta för att öka användningen av Azure. Nu sker samma sak i Europa i projektform i och med Venus-C. Microsoft bidrar också med 4 miljoner euro till Venus-C, medan EU går in med 3,5 miljoner euro, säger Åke Edlund.

Han tillägger att det samtidigt finns fler vägar in till Venus-C. Två olika öppen källkods-baserade lösningar erbjuds de företag som vill testa datormolnet.

Venus-C är ett väldigt tillämpat och praktiskt forskningsprojekt som vänder sig till etablerade företag som redan säljer exempelvis tjänster, men som kan bli mer effektiva med hjälp av datormoln i verksamheten.

Renderingar av stora stadsmiljöer är ytterligare ett område för Venus-C

– Har företaget inte användning av IT dygnet runt i sin verksamhet så finns det tydliga brytpunkter när till exempel kostnadsbesparingar kan göras, säger Åke Edlund.

Sammanlagt finns det sju olika användargrupper med tillhörande ämnen kopplade till Venus-C. Några av dem är biomedicin inklusive systembiologi och simuleringar och byggsektorn med prospektering och renderingar av stora stadsmiljöer. En annan grupp är den som på engelska gå under namnet Civil protection and emergency.

– Där återfinns folk från Grekland, som under senare år haft stora problem med bränder. Venus-C kan utgöra en bas för riskbedömning och utföra realtidssimuleringar hur eld sprider sig, säger Åke Edlund.

Just eldsvådor och bekämpning av dem samma är ett typexempel på en uppgift som lämpar sig väl för datormolnet. Få för att säga ingen vet när det börjar brinna någonstans. Och det är där som det finns en vits att erbjuda datormoln till företag och organisationer. Företag lär sig att identifiera när stora arbetstoppar uppstår, och när datormolnet kan fylla en funktion i verksamheten.

– Det är också möjligt att företag som testar Venus-C kommer på nya innovationer tack vare datormolnet, som inte hade varit en realitet utan tillgång till ett sådant, säger Åke Edlund.

För mer information, kontakta Åke Edlund på 070 - 662 15 10 eller edlund@pdc.kth.se.

Peter Larsson