Bromsslitage – en dold källa till gaser

I takt med att avgasutsläppen från fordon minskat har bromsslitage blivit en allt viktigare källa till partikelföroreningar. En ny studie från KTH och Stockholms Universitet visar att NAO-belägg avger höga halter av gaser.
Utsläpp av flyktiga organiska ämnen (VOC - Volatile Organic Compounds) från bromsslitage är ett område som hittills fått lite uppmärksamhet jämfört med andra trafikrelaterade utsläpp. I en ny studie har forskare från KTH och Stockholms Universitet undersökt VOC-utsläpp från två vanliga bromsbelägg: lågmetalliska (LMCF) och asbestfria organiska (NAO).
Resultaten visar att asbestfria belägg avger högre halter av VOC än lågmetalliska. Forskarna kunde identifiera över 200 olika kemiska föreningar, där särskilt siloxaner var typiska för NAO. Studien visar också att bildningen av ultrafina partiklar alltid föregicks av ökade gasutsläpp – vilket stärker hypotesen att dessa partiklar bildas genom att VOC kondenserar och klumpar ihop sig.
Gasformiga utsläpp ökade proportionellt i takt med att den mekaniska belastningen eller skivans temperatur steg. Partiklarna bildades redan vid temperaturer på 120 °C. Detta motsäger tidigare antaganden om att gasutsläpp sker först vid extrema bromssituationer.
Implikationer för miljön och hälsan
NAO-belägg, som ofta marknadsförs som miljövänliga, visade sig avge högre halter av potentiellt hälso- och miljöfarliga gaser jämfört med andra belägg. Studien är den första som jämför dessa två material avseende gasformiga emissioner under simulerade stadstrafikförhållanden.
– I den nya Euro 7-lagstiftningen som sätter gränsvärden för bilar och lastbilars partikelmissioner, reglerar man bara partilelmassan som avges av bromsarna. Detta kan leda till att man för in nya material och tekniker som minskar partikelmassan, men som samtidigt avger mer gasformiga emissioner som potentiell kan vara mer hälso- och miljöfarliga, säger Ulf Olofsson , professor vid institutionen Maskinkonstruktion på KTH.
Framtida forskning bör utvärdera emissioner från både gas- och partikelfas samt utveckla mer realistiska testmetoder för att bättre bedöma bromsmaterialens verkliga miljöpåverkan.
Text: Rita Nõu