Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

KTH i tre nya nationella forskarskolor för lärarutbildare

Två män i en föreläsningssal
Stefan Hrastinski och Arnold Pears startar tre forskarskolor på KTH med fokus på AI och STEM. Foto: Anna Gullers
Publicerad 2025-11-19

Vetenskapsrådet har beviljat medel till tolv nationella forskarskolor för lärarutbildare. KTH deltar i tre av dem – två med tydligt fokus på AI och en inom naturvetenskapernas och teknikens didaktik. Satsningarna ska stärka forskningsanknytningen i lärarutbildningen och utveckla framtidens kompetensförsörjning.

Syftet med forskarskolorna, som är ett regeringsuppdrag, är att stärka forskningsanknytningen i lärarutbildningen. För KTH innebär satsningen att två nya forskarprogram utvecklar kunskap om AI i utbildning, medan det tredje fokuserar på naturvetenskaps- och teknikdidaktik.

– Inom lärande och AI har KTH redan en etablerad roll, speciellt när det gäller hur AI-kompetens integreras i utbildningarna på alla nivåer. Vår roll är att rusta ingenjörer och framtidens lärare för en framtid där AI är en självklar del, säger Arnold Pears, prefekt på Institutionen för lärande.

Stefan Hrastinski är KTH:s representant i forskareskolan GRAITE (GRAduate School for AI and Teacher Education) som ska utveckla kunskap om hur AI påverkar lärarutbildning och lärarens yrkesroll.

– Fokus ligger på hur lärarutbildare kan förstå, använda och kritiskt förhålla sig till AI-tekniker och samtidigt rusta framtidens lärare för att undervisa i ett samhälle som allt mer formas av AI, säger professor Stefan Hrastinski.

GRAITE samlar nio svenska lärosäten med olika spetskompetenser och bygger vidare på erfarenheter från tidigare forskarskolor inom digitalisering och utbildning.

Hur påverkar AI arbetsvillkoren

Den andra forskarskolan, LärA-AI, är ett samarbete mellan Uppsala universitet, KTH och Högskolan i Gävle. Här studeras hur generativ AI påverkar lärares arbetsmiljö och yrkesroll.

– Många lärare har redan har en pressad arbetssituation med hög belastning och ökade administrativa krav. Därför behövs ny kunskap om hur AI påverkar arbetsvillkor, ansvar och kompetensbehov, säger Arnold Pears, som är ansvarig för LärA-AI.

Arnold Pears är också involverad i den tredje forskarskolan, där Linköping är värduniversitet för ett samarbete mellan åtta lärosäten. Programmet bygger på erfarenheter från den nationella forskarskolan FontD och omfattar hela utbildningskedjan – från förskola till gymnasium – med målet att stärka kopplingen mellan forskning och lärarutbildning inom naturvetenskapernas och teknikens didaktik.

– Institution för lärande har ambitionen att leda utvecklingen av STEM-utbildning nationellt och internationellt. Vårt mål är att vara en central aktör i forskning på området och att bidra till regeringens STEM-satsning, säger Arnold Pears.

Anslagen från Vetenskapsrådet innebär ett tydligt stöd för institutionens långsiktiga arbete med att utveckla forskningsanknutna lärarutbildare inom skolväsendets naturvetenskapliga och tekniska ämnen.

– Det är jättestort det här för KTH – och institutionen – och ett kvitto på att vi är på rätt väg. Vi ser fram emot att bidra till en ännu starkare skola i Sverige, avslutar Arnold Pears.

Text: Anna Gullers