KTH-utvecklad chatbot gör klimatforskning tillgänglig

Qbot är en KTH-utvecklad chatbot som är specialiserad på klimatfrågor. Det som får den att sticka ut bland liknande tjänster är att den enbart använder vetenskapliga och expertgranskade källor och kan anpassas för många olika tillämpningar. Den är del av ett tvärvetenskapligt samarbetsprojekt som syftar till att öka kunskap och handlingsförmåga kring klimatåtgärder i samhället.
Projektet Climate Q samlar in ungdomars frågor om klimatet och matchar dem med expertsvar från forskare vid KTH. Svaren har legat till grund för en chatbot som utvecklas gemensamt av KTH Climate Action Centre och forskare från KTH:s skola för arkitektur och samhällsbyggnad (ABE).
– Chatboten, som kallas Qbot, kan presentera avancerad kunskap från vetenskapliga källor på ett sätt som användare på olika nivåer kan förstå. I första hand riktar den sig till ungdomar men i förlängningen ska den kunna användas av alla som vill göra mer hållbara val eller lära sig mer om klimatfrågor, säger Henning Ottervald Flygare, projektkoordinator vid KTH Climate Action Centre.
Varför kan folk inte bara använda Chat GPT?
– Pålitligheten är ett viktigt skäl. Qbot använder enbart expertgranskade källor och anger alltid vilka dessa är. Utvecklarteamet har också med sig sin forskning kring minimering av AI-hallucinationer in i projektet, vilket ökar pålitligheten ytterligare. En annan fördel med egenutveckling är möljigheten att skräddarsy tillämpningar.
Stegvisa användartester
Qbot kan erbjuda ett konstruktivt sätt att använda AI i grund- och gymnasieskolor. Under mars och april hölls de första skarpa användartesterna med skolklasser med teknisk inriktning från Kärrtorps gymnasium och Ingridskolan. Hossein Shahrokni är en av forskarna i projektet och leder användartesterna:
– Vi ha tittat på hur eleverna interagerar med gränssnittet och lyssnat på deras förslag, vilket har varit väldigt givande, säger Hossein. Nu tar vi hand om deras reflektioner inför nästa omgång tester i början av hösten. Vi tittar också vidare på möjliga tillämpningar i klassrummet.
Förutom att ge kunskap om klimatåtgärder är förhoppningen att Qbot ska stärka elevernas förmåga att lösa problem.
– Chatboten kan hjälpa till att bryta ner frågeställningar i tydliga delar och därmed träna den analytiska förmågan. Att källorna blir synliga i AI:ns svar kan också stärka användarnas källkritik, säger Hossein.
Vilka utmaningar ser ni?
– Vi är väl rustade när det gäller klimatvetenskap, pedagogik och chatbot-teknologi, men vi behöver också få Qbot att kännas användarvänlig och tillgänglig. Tonfall och komplexitetsnivå behöver vara rätt. Målet är en chatbot som ungdomar vill använda och som lärare litar på, och här är användartesterna helt centrala, säger Hossein.
– En annan utmaning är att AI i sig själv kan ha en negativ miljöpåverkan. Det är en balansgång, men vi är måna om att använda så hållbar och energisnål teknik som möjligt och vi följer utvecklingen på området noga.
Öppet för samarbeten
Qbot har nu växt långt bortom den ursprungliga uppsättningen av frågor och svar. Karin Larsdotter är projektansvarig och vice föreståndare på KTH Climate Action Centre. Hon berättar att flera av centrumets samarbetspartners redan har anslutit sig till projektet.
– Vi hoppas vi på samarbeten med ännu fler som delar vår ambition av att tillgängliggöra aktuell forskning och öka kunskapen om klimatåtgärder i samhället i stort. Alla som vill bidra med sin forskning kring klimatfrågorna för att lära upp chatboten är varmt välkomna, säger Karin Larsdotter.
Projektfakta
Projektet Climate Q’s är finansierat med medel från Formas kommunikationsutlysning.
”Q” i Climate Q står för ”Questions” (frågor).
Utvecklarteamet består av Oleksii Pasichnyi, Hossein Shahrokni och Shadaab Ghani, med hjälp av KTH-studenter.
I projektet ingår även lärare från de olika gymnasierna och Vetenskapens hus. KTH Climate Action Centre leder projektet och koordinerar innehållet.
Projektkontakter
Text: Alexandra von Kern