Storslam för KTH i Forskar Grand Prix Stockholm

Personer som applåderar.
Tomas Rosén kom på första plats i Forskar Grand Prix i Stockholm. Foto: Vetenskapens hus
Publicerad 2022-10-05

Det gick bra för KTH i Forskar Grand Prix Stockholm – robotforskaren Sanne van Waveren kom på andra plats och Tomas Rosén från Fiberprocesser kammade hem segern.

– Det känns mycket bra nu! Det börjar sjunka in att det gick vägen och att allt jobb man lagt ner lönade sig, säger Tomas Rosén.

Forskar Grand Prix (FGP) är en tävling i presentationsteknik där forskare från hela Sverige ska förklara sin forskning på fyra minuter. Vinnaren utses av publiken och en jury bestående av tre personer som tittar på retorik, innehåll och vetenskapligheten.

– Jag var ganska nervös och det var en stor urladdning mentalt i fredags, så på plats var jag mest lättad att det var över och att presentationen gick bra. Men nu några dagar senare kan jag njuta lite mer och känna mig stolt över att jag lyckades förmedla min forskning till ungdomarna så att de röstade mig vidare till riksfinalen.

"Lyckades inspirera"

FGP äger rum i samband med ForskarFredag. Tomas Rosén uppskattade hela dagen och särskilt att han fick möjligheten att prata med en gymnasieklass om hur det är att vara forskare.

– Det roligaste var att prata med de elever som vågade sig fram och ställde väldigt bra och relevanta frågor om min forskning, men även större frågor om framtidens teknologiska lösningar. Det kändes som man lyckades inspirera några elever till att intressera sig för vetenskap och forskning.

Finalen i FGP går av stapeln på Nalen i Stockholm den första december. Tomas Rosén är taggad men tycker att det ska bli skönt med några veckors paus från sin fyra-minuters-förklaring.

– Jag har övat på den så många gånger inför i fredags, så jag behöver släppa den lite. Men om några veckor börjar uppladdningen på nytt och vi får se om jag kanske gör några förändringar för att slipa på budskapet, säger Tomas Rosén.

Text: Jon Lindhe

Mer information om Forskar Grand Prix: forskargrandprix.se/final-forskar-grand-prix-2022/