Tema Mat

Hur kan vi äta och producera mat på ett mer hållbart och bra sätt för framtiden? I en serie artiklar ger vi några exempel på forskning, innovationer och nya tankesätt från KTH som kan inspirera till en mer hållbar matlust både på ett personligt och globalt plan.

Forskare i labb använder pipett och provrör
I labbet utvecklar Francisco Vilaplana och hans forskarteam nya sätt om hur så kallade sidoströmmar inom livsmedelsproduktionen kan komma till nytta i framtidens mat. (Foto: Magnus Glans)

Slängd mat får nytt liv

Nästa generations mat – kommer den vara framställd av dagens avfall? Ett forskarlag på KTH är på jakt efter nya sätt att ta hand om outnyttjade restprodukter inom jordbruk och livsmedelsindustri.

Läs artikeln
Filip Borgström och David Sigge tillsammans med en medarbetare på kaffe-odlingen.
Filip Borgström i mitten och David Sigge, t.h, tillsammans med en medarbetare hos lantbrukaren/kaffeproducenten Aphiwat Sukphong. Foto: Privat

Studenternas fältstudie: kaffe kan lyfta bönder ur fattigdom

KTH-studenterna David Sigge och Filip Borgström tillbringade två månader i Thailand för sitt kandidatex-arbete i industriell ekonomi. De undersökte om och hur lantbrukare kan öka sina intäkter på ett ...

Läs artikeln
Kvinna öppnar dörr till kylförvaring i matbutik.
Senaste årets prishöjningar på mat har ändrat vårt konsumtionsmönster – men vissa varor fortsätter vi ändå köpa i hög utsträckning, enligt ett examensarbete av studenter vid KTH. (Foto: Mostphotos)

Fikat rubbas inte av höjda priser

Vilken mat drar vi ned på och vilka varor fortsätter vi köpa, trots stigande priser? Studenter vid KTH har synat alla inköp som gjorts av medlemskunder i Coops butiker de senaste två åren.