Tema Staden

Hur ser framtidens hållbara stad ut? Vilken del har forskare och studenter vid KTH i stadens utveckling? Den här artikelserien ger exempel på hur forskning och utbildning från Sveriges största tekniska universitet kommer till nytta i Stockholm och i världen.

Trafikerad gata i regntungt och grått Stockholm
Att visualisera luftföroreningar är betydelsefullt så att människor förstår allvaret med dessa. Foto: Mike Kienle

Här är Stockholmsluften som skitigast

Städer dras med luftföroreningar, och Stockholm är inget undantag. Forskare vid KTH jobbar med att utveckla teknik som visar var i staden luften är som sämst att andas in så till exempel cykelpendlare...

Läs artikeln
Kvinna i röd jacka framför två vägar.
Nicole Kringos, professor i vägteknik, är initiativtagare till satsningen på en spetsutbildning vid Kärrtorps gymnasium i Stockholm. (Foto: Sten Jansin)

Samarbete ger ny spetsutbildning i teknik och hållbarhet

I höst startar en spetsutbildning på tre år inom hållbar systemdesign på Kärrtorps gymnasium. Det är resultatet av ett samarbete mellan KTH och Stockholms stad.

Läs artikeln
Fyra kvinnliga studenter som arbetat i projektet sitter vid arbetsbordet med en surfplatta som visar
”Det som de levererade var kreativt och djärvt tänkande, och de presenterade det på ett mycket tydligt, pedagogiskt sätt”, säger Robert Gremalm på planavdelningen i Eskilstuna. KTH-studenterna från vänster: Moa Holmqvist, Helin Celep, Shuming Rao and Moa Ribjer. Foto: David Callahan.

Studenter stadsplanerar för minskad segregation

I likhet med flera andra städer och kommuner brottas Eskilstuna kommun med problem som social och fysisk segregation. Något kommunen nu hoppas kunna råda bot på med hjälp av studenter på KTH.

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Om KTH