Samarbete ger ny spetsutbildning i teknik och hållbarhet

Kvinna i röd jacka framför två vägar.
Nicole Kringos, professor i vägteknik, är initiativtagare till satsningen på en spetsutbildning vid Kärrtorps gymnasium i Stockholm. (Foto: Sten Jansin)
Publicerad 2022-04-13

I höst startar en spetsutbildning på tre år inom hållbar systemdesign på Kärrtorps gymnasium. Det är resultatet av ett samarbete mellan KTH och Stockholms stad.

–Det handlar om att sänka tröskeln till universitetet och ta tillvara teknikintresset så tidigt som möjligt och samtidigt fånga upp talanger som finns där ute, men som kanske annars inte hittat vägen till KTH, säger Nicole Kringos, initiativtagare och professor i vägteknik.

Hon var även ansvarig för en pilotstudie och ett samarbete mellan näringsliv, kommun och KTH som gjordes i Nynäshamn för ett par år sedan. Det ingick i Road2Sience, ett kompetenscentrum där Nicole Kringos är föreståndare.

Följa KTH-kurser

Kärrtorp följer samma modell. Att det är en spetsutbildning innebär att eleverna i Kärrtorp får möjlighet att följa delar av KTH:s kurser och att man kan söka linjen från hela Sverige.

– Att bara de facto få vara i KTH:s lokaler, göra laborationer, maker spaces och så vidare bidrar till att man möter varandras verklighet och blandar infrastrukturer vilket gör att steget att läsa vidare sedan inte blir så stort. Det gagnar alla.

Vit skolbyggnad.
På Kärrtorps gymnasium kan eleverna få en försmak av KTH i ny spetsutbildning. (Foto: Stockholm stad)

Tanken som genomsyrat arbetet har varit just hur man lockar nya förmågor och därigenom på sikt breddar rekryteringen till universitetet.

Fler tjejer

– Det handlar om att öppna för nya grupper– inte minst för fler tjejer – i stället för oftast bara en viss kategori med välutbildade föräldrar som själva gått på KTH. Processen visar hur man kan bryta en utbildningskedja som bygger på invanda mönster för att i stället kunna skapa ett mer modernt system.

En annan del i att få insyn i varandras verkligheter är också exempelvis en sådan sak som språket – och att det görs begripligt för alla.

– Vissa saker kan ju skrämma bort människor helt i onödan där språk och fördomar är viktiga att möta. Bilden av en professor till exempel kan nog bli en helt annan när du träffat en professor i verkligheten på KTH.

Vad kommer eleverna att få lära sig?

– Om hållbara system och få ett helhetsgrepp kring teknik och människa kan man väl sammanfatta det och hur framtidens ingenjörer kan bygga samhället med teknikens och innovationers hjälp.

Vad lär sig KTH?

– Hur vi kan bli attraktiva för fler olika grupper och talanger, hur vi kan behålla dem och hur vi kan arbeta med detta på ett strukturerat sätt.

Om spetsutbildningen

Den treåriga linjen med fokus på hållbarhet och tekniska system  körs för första gången i höst. Eleverna från Kärrtorp kommer att träffa forskare på KTH, ta del av laborationer och föreläsningar på plats på KTH. Tredje året finns möjlighet att ta högskolepoäng. https://karrtorpsgymnasium.stockholm/program-pa-karrtorps-gymnasium/teknikprogrammet/ Dessutom öppnas för ett mer systematiskt samarbete med grundskolor för att locka till teknikämnet så tidigt som möjligt.

Text: Jill Klackenberg

Tema Staden

Hur ser framtidens hållbara stad ut? Vilken del har forskare och studenter vid KTH i stadens utveckling? Den här artikelserien ger exempel på hur forskning och utbildning från Sveriges största tekniska universitet kommer till nytta i Stockholm och i världen.

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Om KTH