Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

”Jag försöker att se varje student”

Man och kvinna i collagebild.
Fredrik Schaufelberger och Katarina Gustavsson är årets mottagare av KTH:s pedagogiska pris, som delas ut av rektor Anders Söderholm vid diplomeringshögtiden.
Publicerad 2025-12-16

Att älska mötet med studenter, en vilja att ständigt förbättra sig och kompetenta kollegor som stöd. Det är hemligheten bakom lärarna Katarina Gustavssons och Fredrik Schaufelbergers uppskattade undervisning. Duon är årets mottagare av KTH:s pedagogiska pris, som delas ut av rektor Anders Söderholm vid diplomeringshögtiden i december.

KTH:s pedagogiska pris

Pedagogiska priset utdelas årligen till två lärare vid KTH, för framstående insatser inom utbildningen på grund-, avancerad- och forskarnivå.

Priset delas ut av rektor eller prorektor på diplomeringshögtiden i december. Det utgörs av resestipendier till ett värde av 20 000 kronor till vardera mottagare att användas till tjänsteresor för förkovran inom ämnet.

Anställda på KTH har möjlighet att nominera kandidater.

– Jag jobbar på en institution med många bra kollegor. Och även om jag står ensam i klassrummet när jag undervisar, bygger mycket av det jag gör på samarbete med mina kollegor. Det finns alltid någon att prata undervisning med och det är väldigt värdefullt, säger läraren Katarina Gustavsson.

Hon arbetar på institutionen för matematik på Skolan för teknikvetenskap och undervisar i tillämpad matematik, närmare bestämt numeriska metoder. Katarina Gustavsson har undervisat länge och på alla KTH:s program. För närvarande kommer studenterna från programmen i kemiteknik och bioteknik.

– Min undervisning vilar inte på några stora pedagogiska teorier. Jag går till föreläsningssalen och försöker vara inspirerande och visa att jag bryr mig om studenternas lärande och att jag är mån om att de ska lyckas med kursen, säger hon.

Motivera till att lyckas

Mötet med studenterna, att slå hål på förutfattade meningar och att motivera studenterna till att lyckas är det som driver henne mest.

Ganska många studenter kommer till kursen med den förutfattade meningen att matematik och programmering är kanske både svårt och tråkigt. Så när man i slutet av kursen får höra att många har ändrat sin uppfattning blir man väldigt glad och uppmuntrad.

Koppling till verkligheten

Katarina Gustavsson tror att det spelar en roll i undervisningen att numeriska metoder kan användas till att lösa en rad olika verklighetsbaserade, naturvetenskapliga problem vilket gör att tillämpningarna som tas upp i kursen kan anpassas efter det program kursen riktar sig till.

– Jag tänker att när studenterna ser att innehållet i kursen har en koppling till verkligheten eller till andra kurser de läser på KTH tror jag att deras motivation att lära sig nya saker ökar. Och är man motiverad klarar man också lite mer, säger hon.

”Gör mycket fel”

Fredrik Schaufelberger undervisar i organisk kemi och forskaretik och arbetar på avdelningen för kemiteknik på Skolan för kemi, bioteknologi och hälsa.

– Det är jätteroligt att studenter tycker att jag gjort bra undervisning, det är klart jag blev jätteglad. Jag är väldigt perfektionistisk samtidigt som jag kan göra väldigt mycket fel. Jag tror att alla som undervisar gör fel. Jag försöker alltid att förbättra mig och involvera studenter. Jag tror det är det de gillar, säger han.

Försöker se alla

Att involvera studenterna i undervisningen och låta dem ställa frågor är viktigt för Fredrik Schaulfelberger. Han tycker mycket om det personliga mötet och att erbjuda varje student en personlig anledning att gå på föreläsningarna.

– Jag försöker att se varje student, det är en av mina viktigaste saker. En lärare är en coach och mentor, inte bara någon som levererar fakta, då finns Wikipedia. Det finns en anledning till att just du ska lära dig det här. Jag försöker väva in det i ett narrativ. Jag har alltid haft som policy att lära mig namnen på alla, det handlar om respekt. Att ha ett personligt tilltal är en viktig del av att vara lärare, säger han.

Att väcka intresset

Fredrik Schaulfelberger säger att han älskar de ämnen han undervisar i och känslan när han förmedlar något han tycker är intressant och spännande till studenterna och får dem att känna samma sak.

– Ögonblicket då jag väcker studenternas intresse är fantastiskt både för dem och för mig som lärare. Jag lever väldigt mycket på det, när jag ser att det här är något som inspirerar dem och förstår att de är med.

Text: Sabina Fabrizi ( sabina@kth.se )

Nomineringstexter till pedagogiska priset

Katarina Gustavsson, SCI

”Katarina Gustavsson är en föreläsare med enastående pedagogisk skicklighet, tålamod och engagemang. Hon möter studenterna där de är, förklarar på ett tydligt och lugnt sätt och skapar en trygg lärandemiljö som minskar stress och ökar förståelsen.

Genom sitt strukturerade och välplanerade undervisningsupplägg gör hon även svåra ämnen som numeriska metoder och programmering tillgängliga och intressanta.

Katarina Gustavssons lyhördhet, omtänksamhet och genuina vilja att se studenterna lyckas gör henne till en förebild – och en mycket värdig mottagare av det pedagogiska priset.”

Fredrik Schaufelberger, CBH

”Fredrik Schaufelberger är en engagerad och inspirerande lärare som med stor pedagogisk skicklighet skapar en trygg och motiverande lärandemiljö. Han ser varje student och bygger en personlig kontakt även i stora grupper, vilket stärker delaktighet och tillit.

Genom tydlig återkoppling, uppmuntran till frågor och en genuin tro på varje students förmåga främjar han lärande och engagemang. Fredrik Schaufelberger gör även komplexa ämnen som organisk kemi och etik både levande och intressanta.

En kurs med honom blir aldrig tråkig! Sammantaget gör detta gör honom till en mycket värdig mottagare av KTH:s pedagogiska pris.”

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Om KTH
Senast ändrad: 2025-12-16