Framtidshopp när KTH tog emot praoelever från årskurs 8

Publicerad 2022-06-10

Under våren 2022 har KTH tagit emot praoelever i årskurs 8 från bland annat Kista, Södertälje, Nynäshamn och Bagarmossen. Pilotprojektet är en del av arbetet med att öka intresset för KTH bland ungdomar, i synnerhet de som bor i områden där få brukar söka till KTH. Vi följde med eleverna under en dag på praon.

Elever i skolbänkar i förgrunden framför en stor skärm.
Eleverna siade om framtiden under workshopen med Digital Futures.

Det är en solig tisdag i maj och ett besök på Digital Futures på KTH Campus står på schemat. Eleverna, som vanligtvis går i årskurs 8 på olika högstadieskolor i Stockholmsområdet, är inne på sin andra fullspäckade praovecka på KTH. Hittills har dagarna på praon präglats av olika aktiviteter där de har fått prova på att arbeta som ingenjörer och forskare. Trots att eleverna nu börjar bli varma i kläderna ligger spänningen i luften när vi kliver in i Digital Futures lokaler.

Initiativet att ta emot praoelever är en del av KTH:s arbete med att bredda rekryteringen av studenter och nå ut till ungdomar från fler delar av Stockholm. Genom sitt nära samarbete med Stockholms stad har KTH kunnat komma i kontakt med studievägledare på högstadieskolor i prioriterade områden. Studievägledarna har sedan hjälpt till att hitta lämpliga elever för praoprogrammet.

På Digital Futures hålls denna dag en workshop där eleverna får möjlighet att beskriva hur de ser på framtiden. De beskriver den som både spännande och otäck. Ord som utveckling, digitalisering och lycka blandas med ord som kris, katastrof, växthuseffekten och överbefolkning. Det märks att ungdomarna är präglade av den tid de vuxit upp i, där pandemin och klimatfrågan dominerat nyhetsrapporteringen. Men det finns ljus i mörkret. När eleverna får resonera kring vilka uppfinningar som skulle kunna skapas för att göra samhället bättre i framtiden haglar idéerna. Teknik kan bidra till ett bättre samhälle på många fronter, anser eleverna. Hållbar energiproduktion, ökad jämställdhet, hälsa och medicin är bara några exempel som de lyfter. Det går inte att ta miste på elevernas teknikintresse.

Men hur ser ungdomarna på sin egen, personliga framtid? I högstadieåldern är många villrådiga inför framtiden och känner inte heller till vilka yrken eller utbildningar som finns. Detta menar Nargiza Daraei, studievägledare på Kista grundskola och en av de första att föreslå praoprogrammet för sina elever. Hon tror därför att veckorna på KTH kan hjälpa eleverna att se positivt på framtiden och våga sikta högt.

- Jag vill att mina elever ska ut och se något nytt. Förhoppningen är att praoperioden på KTH kan göra att de blir inspirerade och sätter ett mål. Det hade varit väldigt roligt om några av eleverna ville söka till KTH efter gymnasiet, säger Nargiza Daraei.

Text och foto: Johanna Wallén

Publicerad 10 juni 2022.