Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Ändringar mellan två versioner

Här visas ändringar i "4. Generella färdigheter och livslångt lärande" mellan 2016-02-05 10:13 av Viggo Kann och 2016-02-05 10:16 av Viggo Kann.

Visa < föregående | nästa > ändring.

4. Generella färdigheter och livslångt lärande

Generella färdigheter och livslångt lärande, reflektionsseminarium period 4 2015/2016 *** OBS! Denna sida är under utveckling! Gruppschemat nederst är dock uppdaterat. *** Förberedelse inför reflektionen
* Läs och begrunda sista målet i examensordningen för civilingenjörsexamen:

visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens


* Kolla på denna video om teknikutvecklingen och behovet av livslångt lärande.


* Bekanta dig med olika former av egenutveckling under yrkeskarriären (klicka och se vad det är):


* Föreningar för yrkesverksamma i databranschen: ACM, IEEE
* Fackförbundet Sveriges ingenjörer med medlemstidningen Ingenjören
* Alumniföreningar: KTH Alumni, KTHX
* Utbildningsföretag som STF Ingenjörsutbildning och Utbildning.se
* KTHs vidareutbildningskurser
* Facktidskrifter såsom Dr Dobbs Journal och Computer Sweden
* Studieförbund såsom ABF och Folkuniversitetet
* För den som vill läsa ännu mer om livslångt lärande: Pedagogikprofessorn Per-Erik Ellströms essä om livslångt lärande och TCO-rapporten Lära för livet - hela livet.

* Läs om resultatet av prokrastineringsenkäten förra seminariet.


* Fyll i denna enkät som är en uppföljning av prokrastineringstemat (tar cirka 3 minuter, och minst ett svar går att återanvända i andra reflektionsfrågan nedan).


Skriftlig reflektion Skriv en reflekterande text på 500-600 ord (årskurs 1) eller 600-800 ord (årskurs 2-3) som besvarar nedanstående frågor. Tänk hela tiden på vilken nivå dina reflektioner ska hålla (beskrivning av reflektionsnivåer). För årskurs 2-3 gäller att minst två reflektioner måste vara på nivå 3-4 för att VG ska kunna ges.


* Gjorde förra seminariet om prokrastinering något (tillfälligt eller bestående) intryck på dig?


* Till det förra seminariet fick du i uppgift att prova en ny vana. Kopiera in den vana du planerade att förändra i reflektionsdokumentet (räknas inte i ordräkningen) och reflektera över hur det gick, varför det gick det som det gick, om du kommer att fortsätta, och om du kommer att försöka ändra ytterligare någon vana.


* Kommer du att vara färdigutbildad efter examen? Varför satsar företagen i så fall så stora resurser på utbildning av sin personal? Reflektera!


* Alumner säger ofta: "På KTH lärde jag mej att lära och att inse vad jag inte förstår." Varför framhålls det som så viktigt? Stämmer det och i så fall: i vilka kurser och utbildningssammanhang tränar man det?


* Hur tänker du dig att du kommer att utveckla dina kunskaper och förmågor efter examen?


* bara för årskurs 2 och 3: Varför är livslångt lärande värdefullt ur ett samhällsperspektiv? Reflektera!


* baraEndast för årskurs 3: Gå tillbaka och läs ditt eget första reflektionsdokument som du skrev i prosamkursen hösten 20103. Det ligger i din grupps katalog under /afs/nada.kth.se/misc/info/prosam103/seminarier-1011/period-1/¶ 314/period-1/(Om du går i prosam13s och började kursen 2014 ligger din första reflektion under /afs/nada.kth.se/misc/info/prosam14/seminarier-1415/period-1/ istället.)Jämför hur du skrev och reflekterade då med hur du gör nu. Märker du att du utvecklats? Reflektera över ditt lärande!
Skriv ditt namn och gruppnummer överst i dokumentet!

Dokumentet ska vara sparat i PDF. Instruktioner för det finns på första seminariets webbsida.

Förnamnet på dokumentet ska vara ditt namn utan åäö-prickar på formen Fornamn-Efternamn, till exempel Bjorn-Brannstrom.pdf

Lämna in den skriftliga reflektionen Skriv ditt namn och gruppnummer överst i dokumentet! Dokumentet ska vara sparat i PDF. Instruktioner för det finns på första seminariets webbsida. Förnamnet på dokumentet ska vara ditt namn utan åäö-prickar på formen Fornamn-Efternamn, till exempel Bjorn-Brannstrom.pdf

Senast den 1 februari 2016 klockan 13.00 ska du lägga upp din skriftliga reflektion på gruppens katalog på skolans Unixdatorer

/info/prosam15/seminarier-1516/period-34/grupp-x där x är ditt gruppnummer. Noggrannare instruktioner om kopieringen finns på första seminariets webbsida. Att kunna lägga upp sin reflektion på rätt katalog med rätt namn ingår i skötsamhetsbedömningen.

Kolla upp tid och plats för din grupps reflektionsseminarium Leta reda på ditt gruppnummer i tabellen nedan (gruppnumret står i Rapp om du glömt bort det). Då ser du när (rad) och var (kolumn) din grupp ska träffas. Det är antingen den 20 eller 25 april 2016. Reflektionsseminariet varar omkring en timme. Notera den exakta starttiden och kom i tid!

tid 1535 1537 4523 1625 523 CVAP F0 TMH Fantum TMH 20 april kl 8.15 2 23 20 april kl 9.30 3 24 8 26 17 20 april kl 11.00 1 29 9 27 18 20 april kl 13.00 35 14 7 5 38 20 april kl 14.30 36 15 11 6 39 20 april kl 16.00 34 30 12 25 april kl 13.00 32 13 20 4 37 25 april kl 14.30 33 28 21 25 16 25 april kl 16.00 31 22 19 10 Beskrivning av hur man hittar till dom olika lokalerna finns under menyalternativet Lokaler.

Läs övriga gruppdeltagares skriftliga reflektioner före reflektionsseminariet Läs igenom alla dokument på din grupps katalog ovan. Stryk under eller notera en mening i varje reflektionsdokument som du tycker är särskilt intressant eller viktig.

Gå på reflektionsseminariet och var aktiv Under reflektionsseminariet bör alla i gruppen vara aktiva och komma till tals.