Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Ändringar mellan två versioner

Här visas ändringar i "För handledare och examinator" mellan 2019-05-01 11:06 av Helena Lennholm och 2019-06-08 11:32 av Helena Lennholm.

Visa < föregående | nästa > ändring.

Föor handledare ochsupervisors and examinatorers

På denna sida samlas specifik information riktad till de som är handledare och examinatorer.¶ Krav på examensarbetet Samtliga studenter på programmet Civilingenjör och lärare skriver sitt avslutande examensarbete i teknik och lärande på avancerad nivå. Det innebär att examensarbetet skall uppfylla både kraven för en utbildning till civilingenjör (teknik) och kraven för utbildning till gymnasielärare (lärande). Studenterna får genomföra sitt examensarbete enskilt eller i par med en annan student som läser samma kurs.¶ Bedömningen av examensarbeten görs med stöd av kursplanens mål för respektive kurs och KTH:s centrala mål.¶ Mål och bedömningskriterier för examensarbetskurs Civilingenjör och lärare (pdf) (Pass/Fail)¶ Kursplan: LT200X Examensarbete inom teknik och lärande, avancerad nivå 30,0 hp ¶ Handledare På Civilingenjör och lärare har varje examensarbete två handledare där den ena handledaren har ämnes- och handledarkompetens inom teknik/matematik/kemi/fysik och den andra inom lärande. Dessa handledare är anställda av KTH eller Stockholms universitet. Sedan kan man om man vill ha en s.k. extern handledare som är en anställd av ev. uppdragsgivare. Den externa handledaren besitter ofta en stor kompetens inom området för din uppgift men har ingen formell roll i examensarbetskursen. Handledarna utses av kursansvarig.¶ Anvisningar för handledningen Handledares övergripande uppgift är att genom sin handledning vägleda studenten genom processen samt att säkerställa att examensarbetet har den kvalitet som krävs för att bli godkänt. Det är viktigt att studenten och de två handledarna på ett tidigt stadium stämmer av formerna för arbetet, eftersom rutiner och traditioner kring examensarbeten skiljer sig åt mellan institutioner och lärosäten.¶ Observera att den specifikation som studenten lämnat in vid antagning skall ses som ett första utkast och utgångspunkt för er handledning men den behöver oftast konkretiseras och förfinas.¶
* Vi tillämpar enskild handledning eller grupphandledning efter behov och möjligheter.
* Det är handledarna och studenten själva som tillsammans bestämmer om formen för handledningen.
* Arrangera ett möte mellan studenterna, handledarna, ev. uppdragsgivare och examinatorn vid arbetets start för att stämma av formerna för arbetet.
* Handledarna skall kontrollera att förslaget till examensarbetsuppgift uppfyller kraven för ett examensarbete inom teknik och lärare på avancerad nivå innan det lämnas till kursansvarig.
* Det är starkt rekommenderat att handledare besöker en extern uppdragsgivare för att stämma av arbetet.
* Håll kontakten med studenten/studenterna – ha t.ex. kortare avstämningar varannan vecka.
* Anmäl till examinatorn och kursansvarig om exjobbarens tidsplaner inte håller.
* Diskutera rapportens disposition och innehåll med exjobbaren.
* Rekommendera studenten när arbetet anses färdigt att ventilera
Examinatorns uppgift Krav på examinator är att den skall inneha läraranställning på KTH och anses ha examinatorskompetens inom både teknik och lärande. Examinatorn skall grunda sin bedömning på kursplanens mål och KTH:s centrala mål (se ovan). Bedömningen skall baseras på den skriftliga exjobbsrapporten, ventileringsseminariet, studentens opposition av annat arbete samt processen vid examensarbetet (vilken inhämtas via handledarna). Vid godkännande skall examinatorn fylla i blanketten resultatrapport enligt anvisningar på blanketten.¶ Kursadministration Antagning och kursregistrering Studenten ansöker själv om att gå exjobbskursen och kursregistreras i samband med kursstart. ¶ Resultatrapport För att studenten skall betygrapporteras på kursen skickas blanketten resultatrapport och exjobbsrapporten (PDF-fil) till kursansvarig. Examinatorn är ansvarig för att upprätta detta dokument.¶ Ekonomisk ersättning till handledare och examinator I normalfallet fördelas sedan HST-HPR så att¶
* 1/3 av genererad HST- och HPR-ersättning ska gå till vardera handledares institution.
* 1/3 av genererad HST- och HPR-ersättning ska gå till examinators institution.
Externa biträdande handledare vid företag, skola el dyl ersätts inte.¶ För anställda på KTH Ersättning för anställda vid KTH rekvireras från utbildningskansli ITM, KTH. Internfaktura skickas till Leon Giles på utbildningskansli ITM, när examensarbetet är helt avslutat och opponering genomförts.¶ Vänligen ange REF LGILES KTHITM, namn på handledare och/eller examinator som fakturan avser studentens namn och personnummer.¶ För anställda vid Stockholms universitet Ersättning för anställda vid Stockholms universitet rekvireras från Institutionen för Matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik (MND). Detta gäller även anställda vid Stockholms universitet som har varit handledare för LT200X (eller SA210X eller KTEX4N).¶
On this page, specific information is gathered aimed at those who are supervisors and examiners. ¶

Requirements for the degree project All students at the program "Master of Science in Engineering and in Education" write their final thesis in technology and learning at advanced level. This means that the degree project must fulfill both the requirements for an education for a civil engineer (technology) and the requirements for education for upper secondary school teachers (learning). The students may complete their thesis individually or in pairs with another student reading the same course. The assessment of degree projects is done with the support of the course plan's goals for each course and KTH's central goals.¶

Mål och bedömningskriterier för examensarbetskurs Civilingenjör och lärare (pdf) (Pass/Fail)¶

Kursplan: LT200X Examensarbete inom teknik och lärande, avancerad nivå 30,0 hp Supervisor¶

At the program "Master of Science in Engineering and in Education", each degree project has two supervisors, one of the supervisors having competence in technology / mathematics / chemistry / physics and the other in learning/educational science. These supervisors are employed by KTH or Stockholm University. Then you can also have a so-called external supervisor who is an employee of eg a company. The external supervisor often possesses a great deal of expertise in the area of ​​your task but has no formal role in the degree work course. The supervisors are appointed by the course coordinator. Instructions for the supervision The supervisor's overall task is to, through their supervision, guide the student through the process and to ensure that the degree project has the quality required to be approved. It is important that the student and the two supervisors at an early stage match the forms of the work, because routines and traditions regarding degree projects differ between divisions and institutions. Note that the specification that the student submit at admission should be seen as a first draft and the starting point for your supervision, but it usually needs to be concretized and refined. We apply individual supervision or group guidance according to needs and opportunities. It is the supervisors and the student themselves who together decide on the form of the supervision. Arrange a meeting between the students, the supervisors and the examiner at the start of the work to reconcile the forms of the work. The supervisors must check that the proposal for the thesis work meets the requirements for a degree project in technology and education at the advanced level before it is submitted to the course coordinator. It is strongly recommended that supervisors visit an external client to check the work. Keep in touch with the student (s) - eg. shorter reconciliations every two weeks. Report to the examiner and the course coordinator if the thesis's timetables do not agree. Discuss the report's outline and content with the student.Recommend the student when the work is considered ready for ventilation.Instructions for the Examiner The requirement for the examiner is that he/she must hold a teaching position at KTH and is considered to have the examiner's competence in both technology and learning. The examiner must base his/her assessment on the objectives of the syllabus and KTH's central goals (see above). The assessment must be based on the written thesis report, the ventilation seminar, the student's opposition to other work and the process of the thesis (which is obtained via the supervisors). Upon approval, the examiner must complete the result report form (according to instructions on the form). Course Administration Admission and course registration The student applies for the thesis course and is registered in connection with the course. Result report form In order for the student to be graded on the course, the result report form and the thesis report are sent to the course coordinator. The examiner is responsible for establishing this document. Financial compensation for supervisor and examiner Normally, the HST-HPR is distributed so that 1/3 of the generated HST and HPR compensation shall go to each supervisor's institutions. 1/3 of the generated HST and HPR compensation shall go to the examiner's institution. External assistant supervisors at companies, schools or the like are not reimbursed. For employees at KTH Compensation for employees at KTH is available from the ITM education office, KTH. An Internal invoice is sent to Leon Giles at ITM's educational office, when the degree project is examined. Please state REF LGILES KTHITM, name of supervisor and / or examiner as the invoice refers to the student's name and social security number. For employees at Stockholm University Compensation for employees at Stockholm University is requested from the Department of Mathematics and Natural Sciences Education (MND). This also applies to employees at Stockholm University who have been supervisors for LT200X (or SA210X or KTEX4N).