Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Transport Demand Centric Decision Support for Electric Charging Infrastructure Planning and Operations (TRACER)

Det övergripande målet med TRACER-projektet är att påskynda elektrifieringen av den tunga frakttransportindustrin och realiseringen av dess positiva effekter genom att härleda transportelektrifieringsscenarier som maximerar fördelarna och minimerar kostnaderna för elektrifiering för alla berörda parter.

Sammanfattning

Tunga godstransporter ansvarar för 89% av den inhemska godstransporten i Sverige, vilket 2018 motsvarade ungefär 41 Gtkm transportarbete och 3,4 Mt CO2-utsläpp. Hel eller delvis elektrifiering av detta transportarbete med en kombination av offentliga och privata stationära laddstationer och Electric Road Systems (ERS) som drivs av en fossilfri energiförsörjningsmix och en blandning av batterielektriska fordon med olika räckvidd är ett livskraftigt sätt att uppnå utsläppsminskningsmålen inom den vägbundna tunga godstransportsektorn.

Med tanke på den nuvarande och framtida transportbehovet som hanteras av transportlogistiken (transportrutter och scheman), placering och dimensionering av laddstationer och elvägssegment och deras energiförsörjning samt kostnader och transportkapacitet och rekvidsbegränsningar av olika typer av elektriska ellastbiler, är "designutrymmet" för planering och drift av elektrisk laddinfrastruktur enormt. Att hitta en kombination av "designparametrar" som maximerar nyttan och minimerar kostnaden för elektrifiering för alla intressenter är viktigt för att snabbt kunna realisera de positiva effekterna av elektrifiering på kort till medellång / lång sikt, vilket beräknas vara upp till 2,55 / 5,95 Mt CO2-utsläppsminskningar till 2030/2045 förutsatt en prognoserad ökning med 50% / 75% i och en elektrifiering av 50% / 100% av transportarbetet.

Resultaten av RENO-förstudien indikerar att den ruttbaserad analysen av det verkliga energibehovet för transporter i rymd och tid är avgörande för att hitta konstruktionsparametrar som maximerar nyttan och minimerar kostnaden för elektrifiering. Särskilt elektriska laddinfrastrukturplaceringar (med endast ERS) baserat på ruttbaserad analys kan generellt elektrifiera 3,25 gånger så mycket transportarbete eller kräva 80% mindre infrastrukturinvesteringar som korridorplaceringar. I takt med att utbyggnaden av laddinfrastruktur och adoption av elektriska lastbilar