INDEK historia

Följ med på en tidsresa inom Industriell ekonomi

Institutionen för Industriell ekonomi grundades 1924.

Ämnet Industriell ekonomi fanns som ämnesbeteckning vid KTH redan i början 1900-talet.

Vår nuvarande placering i Sing Sing huset fick vi 2005, före det var vi utspridda i baracker.

Milstolpar i INDEKs historia

• 1912 – Erik Forsberg, överingenjör på Separator, anställs som speciallärare i Industriell ekonomi och organisation på KTH.
  • 1939 – Tarras Sällfors tillträder Sveriges första professur i Industriell ekonomi och organisation på KTH.
  • 1969 – Linköpings Tekniska högskola startar Sveriges första civilingenjörsprogram i Industriell ekonomi (”I-programmet”).
  • 1972 – Sven Åke Johansson blir Sveriges första teknologie doktor i Industriell ekonomi och organisation vid KTH.
  • 1980-talet – Chalmers och Luleå Tekniska universitet startar civilingenjörsprogram i Industriell ekonomi.
  • 1990-talet – KTH och Lunds Tekniska högskola startar civilingenjörsprogram i Industriell ekonomi.
  • 2010-talet – Industriell ekonomi är Sveriges populäraste ingenjörsutbildning och etablerad som utbildningsprogram på både grundläggande och avancerad nivå vid de flesta universitet och högskolor i landet.