Från trädgårdmästare på KTH till verkstadschef

Publicerad 2021-05-26

Hej Tomas Östberg, tekniker med ansvar för verkstaden på Maskinteknik. Du pensioneras efter 48 år på KTH, vad har du gjort hela den här tiden?

Porträtt av Tomas Östberg
Tomas Östberg

- Jag började med att sommarjobba som 16-åring som trädgårdsarbetare, på det som då var parkförvaltningen. När jag var 18 fick jag fast jobb på kemi i deras verkstad. Där stannade jag till 2011, april, då jag flyttade över till Maskinkonstruktion.

Hur kommer det sig att du stannat på KTH?

- Jag hade en del funderingar på att göra annat i början, då arbetet var mindre fritt. Vi hade en verkmästare som det inte gick att prata med på förmiddagarna. Efter lunch gick det bra. Jag har alltid trivts bra och så har arbetet blivit friare med åren. Bäst var åren då jag hade egen verkstad på Kemi och Maskin när jag har haft min egen verkstad. Jag gillar att ha ordning och det har inte alltid varit så enkelt med alla.

Vad har varit roligast med ditt jobb?

- Det är roligt att tillverka saker, det gillar jag. Det är bra arbetskamrater. Det är en bra arbetsplats. Det är fritt och jag styr över min egen arbetstid. Jag trivs med att hålla på, vill inte sitta still.

Vilken är den största skillnaden mellan KTH idag och för 48 år sedan?

- Arbetet i sig är sig rätt likt, men det har blivit så att folk är mer beroende av mig nu. I början fick jag arbetsuppgifter från en verkmästare – ”gör det och gör det”. Men från 1985 när jag jobbat mer själv så har jag jobbat mer direkt med forskare och studenter. Det är mer samarbete, vilket är roligare.

Hur känns det att sluta?

- Det känns lite konstigt, jag har blandade känslor faktiskt.

Vad kommer du nu lägga din tid på?

- Arbeten hemma, huset mm. Förhoppnings kan vi resa lite i höst och vinter, om och när pandemin lättar. Och så umgås med familj och barnbarn. Men först ska jag ta ut motorcykeln och besiktiga den.