KTH värd för R&D Management Conference 2024

Mats och Mats med konferensband runt halsen
Mats Magnusson och Mats Engwall arrangerar konferensen 2024.
Publicerad 2023-10-11

En konferens som kan stärka banden mellan institutioner och discipliner på KTH och som dessutom lockar till sig gräddan av innovationsledning. Nästa år är KTH värd för R&D Management Conference, Europas främsta mötesplats för ämnet. Under tre dagar i juni kommer mer än 400 deltagare att besöka KTH campus.

Den årliga konferens som nu planeras av INDEK:s Mats Engwall  och Maskinkonstruktions Mats Magnusson , kommer ha underrubriken "Transforming Industries through Technology."

– Det här temat tar upp vad som händer i många branscher just nu med hjälp av elektrifiering, digitalisering, automation och begränsning av klimatförändringar och där Sverige har en ledande roll, säger Mats Engwall.

Konferensen samlar forskare med intresse för innovationsprocesser, industriell FoU och teknisk förändring. Det blir en smältdegel av expertis från tekniska universitet, handelshögskolor och olika samhällsvetenskaper.

Utöver traditionella keynotes och vetenskapliga presentationer kommer KTH:s konferens att skapa ”practitioners tracks”, dvs olika spår med fokus på verkliga industriella tillämpningar.

– Svensk industri har rykte om sig att vara innovativ och genom att stå värd för eventet får vi möjlighet at visa upp KTH som ett internationellt ledande tekniskt universitet med stark forskning som även har de mänskliga dimensionerna på teknik och innovation. Vi hoppas också att konferensen ska stärka kopplingarna internt mellan institutioner och discipliner på KTH.

Mats Engwall påminner också om att besökarna kommer till Sverige i juni, kanske den månad när Stockholm är som bäst.

– Med den inramningen, ett spännande vetenskapligt program, en vacker omgivning på KTH:s campus och därtill ett trevligt socialt program med mottagning i ikoniska stadshuset, är vårt mål att skapa en konferens som deltagarna kommer att minnas.

Text: Anna Gullers