Nytt masterprogram för mekatronik

Två män som tittar på en fordonsprototyp och datorskärm.
Mekatronik kommer att vara ett eget masterprogram från 2024.
Publicerad 2023-09-20

Snart ser ett nytt masterprogram dagens ljus på KTH. Med digitaliseringen ligger mekatronik till grund för allt fler teknikområden i samhället. Masterprogrammet i mekatronik ska nu testas i en pilot med ett nytänkande studiesätt.

Mekatronik är vad ordet antyder: mötet mellan mekanik, elektronik, mjukvara och reglerteknik. På KTH har ämnet funnits sedan 1977, men inte förrän nu får ämnet ett eget masterprogram.

Porträtt av en man
Fredrik Asplund, universitetslektor på KTH

– Det finns flera orsaker till att det blir ett eget program. För oss som jobbar med ämnet maskinkonstruktion handlar det om att samhället förändras och elektronik, mjukvara och reglerteknik blivit viktigare. Speciellt mjukvara tar större plats inom allt fler områden, säger Fredrik Asplund  som är ansvarig för utbildningen, och exemplifierar med autonoma fordon, medicinteknik och industriell automation.

Tidigare har mekatronikämnet på KTH varit en del av ”Engineering design” med två olika spår: mekatronik och maskinteknik. Spåren har med tiden vuxit ifrån varandra, även om Fredrik understryker att de fortfarande hänger ihop.

– Idag är det ofta mjukvaran som skiljer ut sig när man säljer en produkt. Men gör du mjukvaran till undervattensfarkoster eller stridsfordon på Saab måste man ha en förståelse för hur de fungerar också.

Han hoppas att fler studenter som intresserar sig för mekatronik men inte nödvändigtvis har en maskinkandidatexamen kommer lockas till programmet. Ett flertal kurser i maskinteknik ska räcka.

Fredrik Asplund och hans kollegor har också märkt att internationella studenter har haft svårt att hitta fram till mekatronik-utbildningen på KTH. När de sökt på nätet har ämnet legat gömt under ”Engineering design” – ett problem som nu får sin lösning.

Den nya masterutbildningen kommer att agera pilot under programmet ”Framtidens utbildning”. Det ursprungliga förslaget (M-SPAN) handlade om att modernisera utbildningar, bland annat genom att skapa flexiblare studievägar där man kan köra kurser och labbar vid flera tillfällen och i lite olika form.

– Det här studiesättet är inte så vanligt på KTH. Idag kan studenterna till exempel råka ta ”fel” termin för utbytesstudier. Kan de inte läsa vissa ersättningskurser på utbytet kan de behöva stå över en termin. Det blev logiskt att vi testade dessa flexiblare metoder på ett av våra egna program. Vi vill dra i gång för att sen utvärdera vad som fungerar – och inte fungerar.

Studenterna ska kunna söka till den nya utbildningen 2024-25.

Text: Anna Gullers