Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Miljövänliga skivbromsar

Ett forskningsprojekt som fokuserar på att minska miljöpåverkan av personbilsskivbromsar i stadstrafik. Partners är SAAB Automoble AB och KTH.

Publikationer

1. Söderberg A and Andersson S (2008) "Simulation of wear and contact pressure distribution at the pad-to-rotor interface in a disc brake using general purpose finite element analysis software", Proc. Nordtrib 2008, 10-14 June, Tampere, Finland

2. Wahlström J, Söderberg A, Olander L, Olofsson O (2008) "A disc brake test stand for measurment of airborne wear particles", Proc. Nordtrib 2008, 10-14 June, Tampere, Finland

Projekt på kandidatnivå

Daniel Asplund och Anders Forsman, ”Lätta bromsok – en studie av möjligheter att konstruera viktoptimerade skivbromsar”, Fördjupningsarbete i Maskinkonstruktion, Institutionen för Maskinkonstruktion, KTH, Stockholm, Maj 2007.

Mikael Bladh och Erik Ladufjäll, ”Tryckfördelning över skivbromsbelägg – en kontaktstudie med finita element metoden”, Fördjupningsarbete i Maskinkonstruktion, Institutionen för Maskinkonstruktion, KTH, Stockholm, Maj 2007.

Joakim Karlsson och Jonas Ljung, ”Robusta bromskolvar – en studie av möjligheten att reducera skivbromsarnas oönskade anliggning”, Kandidatarbete i Maskinkonstruktion, Institutionen för Maskinkonstruktion, KTH, Stockholm, Maj 2008.

Anders Larsson och Erik Lundqvist, ”Bromskänslan – vid reducerad anliggning i skivbroms”, Kandidatarbete i Maskinkonstruktion, Institutionen för Maskinkonstruktion, KTH, Stockholm, Maj 2008.

Kontakt

Innehållsansvarig:Infomaster på ITM
Tillhör: Maskinkonstruktion
Senast ändrad: 2020-05-08
Taktilitet
Nötningsmodell
Miljövänliga skivbromsar
Luftburna nötningspartiklar
Forskning om smörjmedel