Daniel Svensson - utvald som en av morgondagens idrottsforskare av Sveriges Olympiska Kommitté

Daniel Svensson Bild: Florence Oppenheim
Publicerad 2021-12-20

Daniel Svensson, biträdande lektor i sport management på Idrottsvetenskap (IDV) vid Malmö Universitet, var tidigare doktorand vid avdelningen för Historiska studier av teknik, vetenskap och miljö. Nu är han en av nio forskare som valts ut som en av morgondagens idrottsforskare av Sveriges Olympiska Kommitté, SOK.

De utvalda idrottsforskarna kommer från och med 2022 att delta i ett nytt utvecklingsprogram inom Olympisk Offensiv. Där får de stöd och samarbetsmöjligheter inom olympisk idrott.

– Det känns jätteroligt och bra att SOK ser värdet av ett humanistiskt och samhällsvetenskapligt perspektiv. I idrottssammanhang blir fokus annars ofta på medicinska och naturvetenskapliga aspekter, säger Daniel Svensson ( SOK satsar på idrottsforskare vid Malmö universitet )

- Satsningen går ut på att stötta ambitiösa idrottsforskare inom aktivitetsnära forskning. Syftet är att få tillgång till bred kompetens samt skapa mer samspel och innovation i FoU-arbetet med inriktning mot prestationsidrott. Detta kommer att bli till stor nytta för utvecklingen av aktiva och tränare inom SOK:s stödprogram Topp och Talang, säger SOK:s FoU-chef H-C Holmberg ( SOK satsar på morgondagens idrottsforskare )

Daniel disputerade i december 2016 med avhandlingen Scientizing performance in endurance sports: The emergence of 'rational training' in cross-country skiing, 1930-1980 i ämnet Historiska studier av teknik, vetenskap och miljö. Hans forskningsfokus var på konditionsträningens utveckling under 1900-talet och hur vetenskapens roll har ökat. Handledare var Sverker Sörlin.

Innehållsansvarig:history@abe.kth.se
Tillhör: Avdelningen för historiska studier av teknik, vetenskap och miljö
Senast ändrad: 2021-12-20