Nina Wormbs ny ledamot i Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA)

Publicerad 2022-12-20

Vi är glada att meddela att Nina Wormbs valts in som en av 39 nya ledamöter i IVA. Bland de invalda finns forskare och experter vid företag och offentlig sektor, både nationella och internationella.

Nina Wormbs. Foto: Viktoria Davidsson

IVA bildades för mer än 100 år sedan och är därmed en av världens äldsta ingenjörsvetenskapsakademier. Varje år väljs nya ledamöter in i IVA.

– Våra nya ledamöters samlade erfarenheter och kompetenser kommer bli en fantastisk tillgång för IVA. Särskilt digitalisering och hållbar utveckling stärks – det är viktiga kompetensområden för att vi ska kunna hantera framtida utmaningar, säger Tuula Teeri, vd IVA.er, till iva.se

Nina Wormbs är sedan november 2019 professor i teknikhistoria. Hon har en grundutbildning som civilingenjör i teknisk fysik (KTH 1994) och disputerade i teknikhistoria år 2003, vid avdelningen för Historiska studier av teknik, vetenskap och miljö (tidigare avd. för Teknikhistoria) med avhandlingen "Vem älskade Tele-X? Konflikter om satelliter i Norden 1974-1989". Hon har haft flera uppdrag såväl inom KTH som utanför. Just nu sitter Nina som representant i fakultetsrådet på KTH. Tidigare var hon bland annat ledamot av styrelsen för Nobelmuseet AB (2011-2019) och medlem i insynsrådet för Polarforskningssekretariatet (2014-2019).

Maja Fjaestad som både disputerat och fått sin docent vid avdelningen för historiska studier valdes också in som ledamot i IVA år.