Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Mechanical Characterisation of Unsaturated Sandy Subgrades Based on Suction-Controlled Repeated Load Triaxial Testing

En man håller en avhandling och en hammare

José Everton, avdelningen för byggnadsmaterial, kommer att försvara sin doktorsavhandling fredag 7 november 2025.

Vad handlar din doktorsavhandling om? 

Min avhandling handlar om att bättre förstå den permanenta deformationen i vägar som har sitt ursprung i undergrunden, som är fundamentet i en vägbeläggningsstruktur.

Varför valde du detta ämne? 

Som industridoktorand var projektets ämne redan valt. Å andra sidan är det utmanande att starta ett projekt med en förutbestämd uppsättning mål och det krävde vissa justeringar längs vägen. Jag sökte detta projekt eftersom jag precis hade avslutat en master i vägteknik och var fascinerad av projektets mål.

Vilka är de viktigaste resultaten?

Som naturligt förekommande material kan undergrunder få sina mekaniska egenskaper förändrade av naturen och av mänsklig påverkan. Den kombinerade följden av händelser som förändrar dess egenskaper är något utmanande att simulera i labbet, men det var min strävan. De viktigaste resultaten härrör från den naturinducerade förändringen i fuktighet i undergrunden som i sin tur utvecklar sug i jorden, vilket gör den styvare och mer motståndskraftig mot plastiska deformationer. Denna naturinducerade förändring i fuktighet är kopplad till mänsklig påverkan på marken, så att säga, hur mycket belastning som har applicerats på denna massa som utgör undergrunden vilket möjligen har förändrat dess struktur för gott.

Vem kommer att dra nytta av dina resultat? Vilken typ av påverkan kan det ha på det omgivande samhället? 

Genom att belysa undergrundens beteende vid belastning under olika miljöförhållanden hoppas jag att det kommer att vara till nytta för att förbättra designlösningar för vägbeläggningar. Resultaten utgör ytterligare en byggsten i kunskapsmassan som bidrar till en så kallad mekanistisk-empirisk designmetod för vägbeläggning. Med resultaten från min studie kan vägbeläggningars respons på trafikbelastning förutsägas bättre genom att använda realistiska mekaniska egenskaper hos vissa sandiga undergrunder. Viktigast av allt är att testproceduren som jag kom fram till kan replikeras för att utöka databasen som innehåller undergrundens mekaniska egenskaper.

Vad kommer du att göra härnäst? 

Jag kommer att arbeta som vägtekniker på ett ledande konsultföretag.

Innehållsansvarig:infomaster@abe.kth.se
Tillhör: Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad (ABE)
Senast ändrad: 2025-11-05