Lighting for educational spaces
Designing spatial lighting distribution for school classrooms
Stavroula Angelaki vid institutionen för arkitektur kommer att försvara sin doktorsavhandling 21 November 2025.
Vad är ämnet för din doktorsavhandling?
Den fokuserar på belysning i utbildningsmiljöer, särskilt elektrisk belysning. Projektet är inriktat på utformning och utvärdering av rumslig ljusfördelning för olika läraktiviteter, baserat på elevernas behov.
Varför valde du detta ämne?
Arbetet är en del av projektet Lighting in School Environments (LiSE), finansierat av Energimyndigheten och Svenssons Stiftelse. Jag har varit intresserad av belysning i utbildningsmiljöer sedan mina masterstudier, på grund av den begränsade informationen som kopplar belysningsdesign till elevers och barns behov. Detta kunskapsgap motiverade ett barncentrerat och evidensbaserat angreppssätt, som i denna avhandling har utforskats genom direkta samarbeten med elever och lärare via workshops och deltagande metoder.
Vilka är de viktigaste resultaten?
Studien visar att belysning påverkar kognitiv prestation, och mer specifikt uppmärksamhetsrelaterade resultat. Den föreslagna belysningslösningen resulterade i högre prestationspoäng för elever i årskurs 4–6 i en fältstudie vid en svensk grundskola. Forskningen visade också att ljus på vertikala ytor upplevs annorlunda av barn jämfört med vuxna, vilket understryker vikten av åldersspecifika belysningsrekommendationer. Resultaten bidrog till utvecklingen av ett ramverk för barncentrerad belysning som integrerar arkitektonisk design, kognitionsvetenskap, pedagogik och empirisk kunskap från elevernas erfarenheter.
Stötte du på något oväntat?
Även om det inte var helt oväntat, var det intressant att uppmärksamheten påverkades av belysning, medan prestation kopplad till kreativitet inte visade några signifikanta förändringar. Detta belyser den nyanserade påverkan som belysning har på olika kognitiva funktioner.
Vem kommer att ha nytta av dina resultat? Vilken påverkan kan det ha på samhället?
Belysningsdesigners, arkitekter, pedagoger och forskare kan dra nytta av denna forskning. Den föreslagna modellen ger ett praktiskt ramverk för att skapa barncentrerade lärmiljöer, och det deltagande angreppssättet visar hur elevernas perspektiv kan vägleda designbeslut. Under projektets gång har det funnits en strävan att kommunicera designprocessen och resultaten genom olika skriftliga publikationer och seminarier, för att informera, initiera och stödja en dialog som kan gynna både forskning och praktik.
Vad ska du göra härnäst och var kan man nå dig?
Efter disputationen ser jag framför mig att arbeta i gränslandet mellan belysningsforskning och praktik. Jag kan nås via LinkedIn och tar gärna emot dina tankar om detta arbete.