Global entreprenör och toppchef

Publicerad 2014-01-01

De globala utmaningarna – som fattigdom, hälsa, utbildning och miljö – är enorma. Men de går att tackla menar entreprenören Claudia Olsson. Hennes verktyg är innovativ teknik, tvärvetenskap – och passion.

Ända sedan tonåren har utmärkelserna hopat sig över henne. Årets topptalang, årets ledare och ”Young Global Leader” är bara några. När vi träffas förstår jag ganska snart varför. Claudia Olsson utstrålar energi, entusiasm och en bergfast framtidstro.

– Jag ser oerhört positivt på framtiden och det beror på alla de fantastiska människor jag möter. Människor med den kraft och den energi som behövs för att förändra och som är öppna för att se andra områden än sitt eget.

Det råder knappast något tvivel om att hon själv kvalar in i den gruppen. Fram till maj månad förra året ansvarade Claudia Olsson för den ideella organisationen Access Health Internationals verksamhet i Sydostasien. Access Health arbetar för att förbättra tillgången till god sjukvård över hela världen genom att identifiera, hjälpa till att utveckla samt sprida kunskap om innovativa lösningar inom hälsoområdet.

Claudia Olsson arbetade framförallt i Sydostasien och hann hjälpa till att bygga upp Access kontor i Indien, Singapore, Sverige och på Filippinerna.

– Det var en fantastisk tid. Hälsoområdet är väldigt spännande eftersom det gör en så konkret skillnad i människors liv. Men jag är en igångsättare, gillar att bygga, och utveckla idéer, så efter nästan fyra år på Access tyckte jag att det var dags att gå vidare.

Som VD för Access Sydostasienregion bodde Claudia Olsson i Singapore och därifrån utgår också Catalyze Delta, ett konsultbolag som hon startade förra våren. Men det senaste året har hon pendlat mellan Singapore, Sverige och Kalifornien. För i Kalifornien finns Singularity University, det mycket speciella universitet som fått stor betydelse för Claudia Olsson.

Till Singularitys anläggning på Nasas forskningsområde i Silicon Valley kom hon första gången som student 2010. Nu är hon tillbaka i en annan roll.

– Singularity är inte ett traditionellt universitet utan snarare ett utbildnings- och inspirationscenter för toppbegåvningar med rädda-världen-ambitioner.

Grundidén är att förse dessa ledare och entreprenörer med en djupgående förståelse för mänsklighetens stora utmaningar – och verktyg för att möta dem.

Verktygen, menar man på Singularity University, står att finna i nya, gränsöverskridande tekniklösningar.

– Vi brukar tala om åtta globala utmaningar; hälsa, utbildning, energi, mat, vatten, säkerhet, miljö och fattigdom. Men alla de här utmaningarna är ju relaterade till varandra och för att tackla dem behöver man korspollinera olika teknikområden, säger Claudia Olsson.

Singularity University blev på bara några få år sedan starten 2008 känt som en mötesplats för världens skarpaste hjärnor. Konkurrensen om platserna på den prestigefyllda sommarkursen är stenhård. Claudia Olsson var den första svenska student som antogs.

– Kursen öppnade upp en helt ny värld för mig. Den var på en gång otroligt kunskapsintensiv och väldigt handson. Jag fick till exempel bekanta mig med kirurgiska robotar och testa att göra rymduppdrag under vatten i Nasas bassäng, berättar hon.

Sommarkursen är ett 10-veckors program som inleds med fem veckor av workshops och föreläsningar levererade av toppexperter inom respektive områden. Andra halvan av kursen ägnas åt projektarbeten. Ambitionsnivån är hög, målsättningen är att studenterna ska ta fram en idé som kan påverka en miljard människor.

– Att man ska våga tänka stort är något som genomsyrar utbildningen, den går ju ut på att inspirera människor med stor entreprenöriell drivkraft att ta sig an de stora utmaningarna, förklarar Claudia Olsson.

Hennes egen projektgrupp arbetade med att ta fram en enkel metod för att kontrollera kvalitén på dricksvatten. Vanliga vattenanalyser är både tidskrävande och för dyra för att komma till bred användning där de bäst skulle behövas. Ett problem som bidrar till att människor i många av världens fattigaste områden dricker förorenat vatten, påpekar Claudia Olsson.

– Vi ville skapa något liknande ett lackmuspapper som snabbt, säkert och kostnadseffektivt visade om vattnet var drickbart eller inte. Ett första koncept tog vi fram redan under de fem veckorna och forskningen kring idén har sedan fortsatt.

Sedan i somras är hon själv engagerad som föreläsare och rådgivare inom hälsoområdet på Singularity University. Samtidigt fortsätter hon att utveckla Catalyze Delta som arbetar med att stärka innovationsprocesser framförallt inom vården. I pipeline ligger också två nya, än så länge lite hemliga projekt. Varifrån får hon all sin energi?

– Jag har alltid varit passionerad i det jag gör. Genom att följa sina intressen får man också mycket energi tillbaka. Vi har en ganska kort tid på oss här på planeten, så det är väl fantastiskt om man kan hinna göra skillnad, förändra något till det bättre!

PERSONLIGT

Claudia Olsson

Ålder: 30 år
Yrke: Föreläsare och rådgivare vid Singularity University, VD Catalyze Delta Group.
Utbildning: Internationell ekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm och Industriell ekonomi på KTH. Bor: Sverige, Singapore och Kalifornien.
Familj: Föräldrar och kusiner. Fritid: Skridskor, skidåkning, simning och vandring. Anmälde sig till Tjejvasan två månader innan start utan att kunna åka längdskidor. ”Bra att ha ett mål att jobba mot och om inget annat så lär jag mig i varje fall lite skidåkning på vägen.”
Bonusfakta: Tvåspråkig, svenska/polska som modersmål och mycket språkintresserad, läste extra tyska, engelska, franska och japanska redan i 12-årsåldern.

Text Ursula Stigzelius

Foto Marc Femenia