Handväskan som pratar med din mobil

FRAMTIDENS MODE

Publicerad 2015-01-13

Hallå där Moa Bergsmark, som tillsammans med tre andra KTH-studenter sytt ihop en snygg elektronisk handväska som kommunicerar med mobiltelefonen. Berätta mer!

MEYA - inte som andra handväskor

– Vi har skapat en interaktiv väska som heter MEYA. Väskan är kopplad till användarens mobiltelefon. När telefonen ringer börjar väskans tyg att röra sig och åtta diskreta blå LED-lampor lyser. På så sätt kan användaren upptäcka att det ringer. Om användaren är i en social situation och det inte passar att ta fram mobilen är det bara att klämma på en tygboll som sitter fast på väskan för att avsluta samtalet. Vi har också märkt att det kan vara lätt att glömma bort att sätta mobilen på ljudlös när man är på en föreläsning eller på ett möte. Därför sätter väskan automatiskt mobilen på ljudlös när man knäpper upp väskans handtag för att ta fram sitt anteckningsblock eller dator. När man sedan stänger väskan sätts mobilens ljud på igen, säger Moa Bergsmark.

Moa Bergsmark, en av KTH-studenterna bakom väskan MEYA.

Det är inte bara du som skapat den här väskan, eller hur?!

– Nej, projektgruppen består även av Anna Movin, Yelena Koselnik och Evert Lagerberg. Vi är alla studenter på masterprogrammet Människa–datorinteraktion och arbetet är en del av kursen fysisk interaktionsdesign, säger Moa Bergsman.

Det har gått rätt bra för er. Väskan har rönt en del uppmärksamhet, och nu ska ni tävla på Standford University, Kalifornien.

– Ja. Kursens lärare tipsade oss om att söka till en studenttävling på konferensen TEI (tangible embedded and embodied interaction). Tävlingen, som går av stapeln mellan 12-19 januari, går ut på att skapa en fungerande prototyp och årets tema handlar om att skapa en greppbar design som kan fjärrstyra något. Detta utan att använda pekskärmsinteraktion. Vi tyckte det lät som en spännande utmaning. Efter att ha skickat in en ansökan med en motiverande och beskrivande text och en demofilm fick vi någon månad senare veta att vi kommit med. Vi blev väldigt överaskade och glada och med hjälp av KTH och CSC har vi fått möjligheten att åka till konferensen och demonstrera väskan, säger Moa Bergsmark.

Hur kom ni på idén till den här väskan?

– I kursen fick vi i uppgift att skapa ett interaktivt objekt som man bär med sig eller har på sig i vardagen. Vi kom fram till att vi ville göra en väska efter att ha funderat över olika föremål vi bär med oss och hur vi interagerar med dem. När vi började prata om väskor insåg vi att de har många element som skulle kunna göras interaktiva. Flera av oss i gruppen missar lätt samtal när vi är ute på stan med mobilen i väskan. Att glömma bort att sätta mobilen på ljudlös är också något som kan hända den bästa, säger Moa Bergsmark.

Yelena Koselnik, Evert Lagerberg och Anna Movin.

Hur ser framtiden för MEYA bag ut?

– Vi vet ännu inte vad som kommer att hända med MEYA i framtiden. Många har diggat vår idé och kommenterat att det finns en kommersiell potential för den. Just nu fokuserar vi på tävlingen, vi får se vad vi gör sedan, säger Moa Bergsmark.

Här finns en film om MEYA: vimeo.com/109738492

Text: Peter Larsson

För mer information, kontakta Moa Bergsmark på moabe@kth.se.