Porträtt av Sophie Åström och Måns Nilsson.
Sophie Åström och Måns Nilsson startade Facebookgruppen som hjälper elever som sitter hemma på grund coronaviruset. (Foto: Privat)

Isolerade elever får hjälp av KTH-studenter

Publicerad 2020-03-18

När skolor stängs ned i spåren av coronaviruset kommer nya initiativ för studiehjälp. Gensvaret på KTH-studenternas Facebookgrupp som startades för att stödja elever som tvingas sitta hemma har varit enormt.

– Fantastisk att det finns ett sådant engagemang. Vi år så många i Sverige som kan bidra, säger Sophie Åström, som pluggar industriell ekonomi och startade gruppen tillsammans med Måns Nilsson.

Vågen av skolstängningar gav dem idén att KTH-studenter med goda mattekunskaper ska erbjuda kostnadsfri mattehjälp över nätet. Två dagar efter att Facebook-gruppen startade har den drygt 20 000 medlemmar, inlägget som annonserade starten har delats 74 000 gånger.

– Vi vill att alla elever ska få hjälp oavsett ekonomiska möjligheter. Facebook-gruppen är ett sätt att dra nytta av den kompetens som finns. Många vill ju hjälpa i en sådan här situation, men kanske inte vet hur de ska gå tillväga.

Via Facebookguppen ”Gratis mattehjälp online” slussas elever och deras föräldrar vidare till chatt-appen Slack, där barn i årskurs 6-9 och gymnasieelever kan få hjälp.

Över förväntan

– Alla vi som pluggar till civilingenjör kan ju hjälpa i stort sett alla yngre elever med matematik, säger Måns Nilsson, som läser en masterutbildning i mekatronik

På bara ett par dagar har engagemanget vuxit över förväntan. Över 700 personer, studenter från olika universitet, pensionerade lärare, lärare som jobbar hemifrån och föräldrar är med och bidrar. Och fler ansluter sig hela tiden.

Gruppen har också utökat till att även förmedla stöd inom fysik, kemi, biologi och programmering. Elever som behöver hjälp paras ihop med personer som har de nödvändiga kunskaperna.

– Hittills har det inte kommit in någon fråga som vi inte kunnat hantera. Och alla får svar inom fem minuter, säger Måns Nilsson.

Ger vägledning

Tanken är att ge ett så pedagogiskt stöd som möjligt.

– Vi ger vägledning och försöker resonera med dem som vill ha hjälp. Målet är att de ska förstå – inte bara få rätt svar serverat, säger Sophie Åström

Vad för slags hjälp är det som eleverna vill ha?
– Det är alltifrån att de fastnat i någon uppgift, föräldrar som undrar över knepiga tal, elever som inte ”förstår någonting” och andra som vill stämma av en uträkning som de gjort.

Efterfrågan tycks växa obegränsat – hur hanterar ni det?
– Vi är bara glada över intresset, och vill skala upp i rätt takt. Hitta en balans mellan våra egna studier och utveckla en bra struktur med hjälpare, moderatorer och en tydlig ledning.

– Vi hoppas att ännu fler engagerar sig och vill hjälpa till, säger Sophie Åström.

Text: Christer Gummeson

Fotnot: Om man vill bli en hjälpare finns det två sätt: 1. Gå med i "Gratis mattehjälp online!" och följ inlägget som finns där i. 2. Gå med i gruppen "University students who want to help Swedish Schools with math questions!" Mer information finns på mattehjälpens hemsida .

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Om KTH