KTH-alumn prisas för giftfritt flamskydd

Publicerad 2012-01-30

Nu står det klart att Swaraj Paul får Svenska Kemiingenjörers Riksförenings Kemiteknikpris år 2012 för det halogenfria flamskyddsmedlet Paxymer för plaster, som han har utvecklat.

Att ett giftfritt flamskydd behövs råder det inga tvivel om. Den halogenfria (utan brom och klor) varianten ger nämligen inte - till skillnad från sin giftiga kusin - otäcka och liknande hälsoeffekter som miljögifterna DDT och PCB.

Swaraj Paul, KTH-alumn som utvecklat ett giftfritt flamskyddsmedel. Foto: Ann-Christin Paul
Swaraj Paul, KTH-alumnen som utvecklat ett giftfritt flamskyddsmedel. Foto: Ann-Christin Paul

Vidare har höga halter av giftiga flamskyddsmedel kunnat påträffats i inomhusluft i skolor och daghem, och vissa varianter av flamskyddsmedlen kan också ge kontaktallergier så väl som hormonrubbningar. Så behovet av en giftfri version är stort.

Swaraj Paul har varit yrkesverksam i Sverige sedan 1976 då han disputerade vid KTH och har under sin långa karriär utvecklat många olika produkter och system för industrin, alla med en stark miljöprofil. Fokus på miljö och hälsa har varit Swaraj Pauls ledstjärna såväl när han varit anställd hos Beckers, Soab och ABB Plast, som i det egna företaget PP Polymer.

Swaraj Paul har skrivit och redigerat böcker inom ämnet Surface Coatings, John Wileys förlag och är en väl ansedd föredragshållare inom polymerteknologiområdet i Europa såväl som i USA. Hans böcker har använts i undervisningen på många universitet över världen och i sitt hemland Indien vet varje institut inom området vem han är.

Kemiteknikpriset kommer att delas ut under Berzeliusdagarna den 3 februari klockan 15:00 i Aula Magna på Stockholms Universitet.

Peter Larsson