KTH-forskare invald i Kungliga Musikaliska Akademien

NYHET

Publicerad 2015-06-02

Carl Unander-Scharin - med en bakgrund som forskare, operasångare och tonsättare - lade tidigare i år fram sin doktorsavhandling vid KTH. Nu väljs han in som ledamot i den akademi som instiftades av kung Gustav III redan år 1771.

Carl Unander-Scharin framträder med The Throat III. Foto: Roland Lundström.

Carl Unander-Scharin berättar att det är fantastiskt roligt och inte minst väldigt överraskande att ha blivit utvald att ta plats i Kungliga Musikaliska Akademien, KMA.

Han hyser gott hopp om att kunna bidra till KMA och säger i en intervju på Karlstad universitets (där Carl är gästprofessor i operasång) webbplats att han hoppas kunna tillföra sina tre perspektiv - sång, komposition och forskning - då han har en djup praktisk kunskap om opera och teknologi.

Just den teknologiska biten tror Carl Unander-Scharin kan vara en framgångsfaktor, detta eftersom han utvecklat nya teknologier för operasång men även skapat konstnärliga sammanhang där man kan använda ny teknik.

Här syftar Carl Unander-Scharin på de interaktiva instrument som bland annat ingick som en del av doktorsavhandlingen som lades fram på KTH i januari. Till dem hör instrumenten The Virtual Viola da Gamba, The Vocal Chorder, The Charged Room, Throat for Iphone och The Throat III, utvecklade i samarbete med Åsa Unander-Scharin och Ludvig Elblaus.

Carl Unander-Scharin är tonsättare, operasångare (tenor), uppfinnare och professor, och är utbildad vid KTH, Musikhögskolan i Stockholm och Operahögskolan i Stockholm. Han har skrivit flera operor, och själv gjort en rad klassiska operaroller på bland annat Kungliga Operan, Folkoperan och Drottningholms slottsteater.

Läs mer om hans forskargärning på KTH här: www.kth.se/aktuellt/nyheter/framtidens-musikinstrument-ar-har-1.537133

Här är en länk till inslaget i SVT:s Rapport om disputationen: www.svt.se/nyheter/operasangare-ska-ocksa-spela-instrument

Text: Peter Larsson

För mer information, kontakta Carl Unander-Scharin på 070 - 541 90 59 eller carlus@kth.se.