Little Jinder ansluter till teknikfestivalen Tekla

NYHET

Publicerad 2016-03-03

Nyligen offentliggjordes att teknikfestivalen Tekla är tillbaka igen. Lördagen den 9 april slås dörrarna upp till Kårhuset och Arkitekturskolan för andra året i rad. Nu står det klart att även poppinglan, artisten, producenten och låtskrivaren Little Jinder medverkar under festivaldagen med ett liveframträdande. Från och med idag är det också möjligt för alla tjejer mellan 11-18 år att anmäla sitt intresse till de 400 tillgängliga platserna.

– Alltså, jag pluggade ljudteknik när jag var 18 år och gick i en klass med 20 stycken 30-åriga killar. Det är så uppenbart att teknik är något som inte förväntats vara intressant för tjejer. Om jag kan vara med och tillgängliggöra det för fler tjejer så är jag glad. För det är fett kul, hälsar Little Jinder i och med sin medverkan på Teklafestival.

Little Jinder.

Årets upplaga av festivalen innehåller en hel del nyheter. Under dagen kommer det vara 28 parallella aktiviteter där besökarna får prova på att kombinera teknik och kreativitet inom ett antal olika områden såsom rymdforskning, robotprogrammering, speldesign, musikproduktion, 3D-printing, proteinrening och mycket annat. Festivaldagen avslutas och toppas av en dj-session med duon Y+M samt liveframträdanden med Little Jinder och Robyn.

De olika aktiviteterna är anpassade efter två olika åldersgrupper; 11-14 och 15-18 år.

Teklafestivalen arrangeras av KTH och Robyn med Atlas Copco, EA Dice, Ericsson, NCC, Scania och Spotify som partnerföretag samt Creuna som webbpartner.

Anmälan görs via www.teklafestival.se mellan 1 och 18 mars. Teklafestivalen är gratis för deltagarna och går av stapeln på KTH campus, Kårhuset på Drottning Kristinas väg 15 samt Arkitekturskolan på Osquars backe 5.

#teklafestival

Teknikfestivalen Tekla arrangerades för första gången 2015, på initiativ av Robin Carlsson och Lina Thomsgård samt i ett nära samarbete med KTH. Ett mål med festivalen är att fler unga tjejer ska söka sig till KTH:s utbildningar. Ett annat att göra teknikområdet såväl mer tillgängligt som attraktivt så att fler tjejer kan fördjupa och utveckla sitt intresse för teknik. Festivalen riktar sig till tjejer i åldrarna 11-18 år. I början av februari i år belönades Tekla med utmärkelsen ”Årets indie” på Manifestgalan.

Festivalens webbplats finner du här: www.teklafestival.se

Text: Hanna Metsis

För mer information, kontakta projektledare Hanna Metsis pa° 073 - 765 22 72 eller hmetsis@kth.se.

Kontaktperson för Robyn är Sandra Nordin som nås på  070 - 697 39 59 eller sandranordinpr@gmail.com.