Miljoner i pris till unga forskare

Publicerad 2016-04-28

Forskarna Maurice Duits och Chong Qi på KTH har mottagit årets omgång av Göran Gustafssons stora pris för yngre forskare. De får 2,5 miljoner kronor var för att forska vidare inom matematik respektive kärnfysik.

Chong Qi, en av dem som fått Göran Gustafsson-pris.

– Jag är givetvis väldigt glad och hoppas att det ska stärka och gynna både min egen forskning och vår avdelning som helhet, säger Chong Qi, på avdelningen för kärnfysik och fortsätter:

– Pengarna kommer sannolikt användas till att anställa en eller två postdoktorer som kan forska bland annat om kärnfysiska frågor av tvärvetenskapligt intresse och på modeller av kärnfysiska mångkropparsystem.

Cristian Rojas, avdelningen för reglerteknik och Sara Zahedi, avdelningen för numerisk analys på KTH fick 0,5 miljoner kronor vardera.

Göran Gustafssons Stiftelse för främjande av vetenskaplig forskning vid Uppsala universitet och Kungliga Tekniska högskolan delar varje år ut totalt 12 miljoner kronor i anslag till forskare som är högst 36 år, inom områdena teknisk fysik samt medicin. Fyra stora pris och fyra mindre pris delades ut till forskare på de två lärosätena.

Läs mer om priserna och pristagarna här.

Text: Jill Klackenberg