Nu invigs KTH:s rymdcenter

NYHET

Publicerad 2014-05-19

Rymddagen. Så kallas invigningen av KTH Rymdcenter som genomförs fredagen den 23 maj. I samband med detta ordnar KTH öppna föreläsningar med anknytning till KTH:s rymdforskning samt en mindre utställning. Intresset inför invigningen har varit enormt, och tillställningen är fullsatt.

Christer Fuglesang, adjungerad professor för masterprogrammet Aerospace Engineering vid KTH.

Det är KTH:s rektor Peter Gudmundson som inviger KTH Rymdcenter. Huvudtalare är NASA:s astronaut Jim Voss som efter en långtidsflygning på internationella rymdstationen ISS jobbat med Dream Chaser, en "minirymdfärja" som kommer att ta upp till sju astronauter till ISS om några år.

Forskare på KTH berättar om rymdrelaterade verksamheter. Det blir allt från grundforskning om "Gamma Ray Bursts", det vill säga de gammablixtar som uppstår när universums ljusstarkaste händelse äger rum då tunga stjärnor kollapsar, till svarta hål till teknikutveckling för elektronik på Venus och fjärranalys. Dessutom kommer projektet runt KTH:s studentsatellit att presenteras.

Tid: Fredag 2014-05-23 klockan 10.00 - 12.30.

Plats: Sal F1 på Lindstedtsvägen 22, KTH, Stockholm.

Programmet genomförs till större delen på svenska, men med inslag av engelska.

Så här ser det ut:

• 10.00-10.15: Welcome and introduction. Presentation of KTH Satellite call (Christer Fuglesang).

• 10.15-11.15: 5 mins talks from researchers (more information below).

• 11-15-11.20: President speaks!

• 11.30-12.30: Jim Voss: "From ISS to future human space craft" (45 mins seminar + 15 mins Q&A including Christer Fuglesang).

Forskarpresentationer, 12×5 minuter utan frågestund:

• Astroparticle physics (Mark Pearce).

• Remote sensing (Yifang Ban).

• Space and plasma physics (Göran Marklund).

• Space physiology centre (Mikael Gennser)

• Working on Venus (Carl-Mikael Zetterling)

• REXUS-SCRAP (Hannah Lindberg)

• Deployable structures (Gunnar Tibert)

• Uranium nitride fuels for space reactors (Mikael Jolkkonen)

• Geodesy (Milan Horemuz)

• Space-related activities at Vetenskapens Hus (Cecilia Kozma)

• Space-related education at KTH (Gunnar Tibert)

Biografi: Jim Voss

James (Jim) Voss är född 1949, i Cordova, Alabama. Han är pensionerad överste från US Air Force. 1987 blev Voss utagen av NASA som astronaut. Han har gjort fem rymdflygningar. Hans sista rymdfärd var till den internationella rymdstationen ISS 2001 och varade 167 dagar. Jim Voss utgjorde tillsammans med Juri Usachov och Susan Helms ISS andra permanenta besättning (Christer Fuglesang var markbaserad besättningsstöd under förberedeleserna och rymdfärden). Voss och Helms gjorde en rymdpromenad som varade 8 timmar och 56 minuter, och det är fortfarande den längsta någonsin. Voss lämnade NASA 2003. Under flera år, fram till juli 2013, jobbade han med den nya "mini-rymdfärjan" Dream Chaser. Jim Voss undervisar i bemannad rymdfart på University of Colorado i Boulder.

Nyfiken på mer? Titta här: bit.ly/1ngcyAV

För mer information, kontakta Christer Fuglesang på cfug@kth.se.

Peter Larsson