Elisabeth Nilsson är en av fem studenter vid KTH:s skola för kemivetenskap som fått chansen att arbeta i en forskargrupp. (Foto: Håkan Lindgren)

Studenter sommarjobbar som forskare

Publicerad 2015-07-03

Under sommarens första veckor feriejobbar fem studenter hos olika forskargrupper vid Skolan för kemivetenskap. Satsningen görs för att premiera duktiga studenter och öka genomströmningen. Men även skapa bättre kontakt mellan forskning och utbildning.

Sommarstiltjen har lagt sig över campus men i kemilabben är koncentrationen fortfarande på topp.

– Hur gör jag för att öka upplösningen nu igen, frågar Elisabeth Nilsson, andraårsstudent vid civilingenjörsprogrammet Teknisk kemi.

Frågan ställs till handledarna Amir Pourrahimi och Love Pallon. Amir guidar henne i gränssnittet till mikroskopet där de tillsammans granskar förra veckans labbarbete. Elisabeth är inne på den tredje av fem veckors sommarjobb som forskare.

– För mig är detta främst en bra möjlighet att bli bättre på laborativt arbete. Inför våra vanliga laborationer får vi detaljerade instruktioner över hur vi ska göra, medan detta kräver att jag tänker själv och tar egna initiativ, säger hon.

Satsningen kallas sommarstipendiet och erbjuder fem-sex utvalda studenter på civilingenjörsprogrammet Teknisk kemi och högskoleingenjörsprogrammet Kemiteknik fem veckors sommarjobb hos olika forskargrupper.

– Vi började med detta när vi insåg att vi mest fokuserade på att erbjuda studenter med svårigheter extra stöd i undervisningen. Vi såg inte de duktiga studenterna och kände nästan att vi försummade dem, säger Mats Jonsson, vice skolchef.

I dag söker fler än två studenter per plats till sommarstipendiet och det är tydligt att de sökande känt till möjligheten ända sedan sin introduktion, menar Mats Jonsson.

– Det är något som sporrat dem att uppnå sina resultat. De som erbjuds möjligheten ska ha hållit normal studietakt och tagit sina poäng, därefter kallas de med de högsta viktade betygen till en intervju, säger han.

Förutom sommarjobbet agerar studenterna också ambassadörer vid introduktionen för nya studenter och vid olika rekryteringsinsatser.

– En ytterligare tanke med satsningen är att öka synligheten för vår forskningsverksamhet bland studenterna. Därför sprider vi också ut stipendiaterna bland våra tre forskande institutioner.

Forskargruppen där Elisabeth Nilsson sommarjobbar utvecklar isolationsmaterial för högspänningskablar.

Det svåraste har varit att sätta sig in i själva ämnet, tycker Elisabeth Nilsson. Hennes forskargrupp utvecklar isolationsmaterial för högspänningskablar. Första tiden gick åt till inläsning.

– Det är inget ämne som vi berör i våra studier på grundnivå. Därför har jag naturligtvis lärt mig väldigt mycket.

Att arbetet i labbet kräver att hon till viss del tar egna initiativ ökar också förståelsen, menar hon.

– Som att det kanske inte spelar så stor roll hur mycket lösningsmedel jag tillsätter i ett visst moment, eller det faktum att jag kan centrifugera lite snabbare eftersom det bara handlar om att separera. Praktiska kunskaper som gör mig bättre i labbet.

Även doktoranderna som handleder sommarstipendiaterna ser fördelar med satsningen.

– Det finns tillfällen då studenterna tvingar oss att ta ett steg tillbaka från vår fokuserade vardag för att enklare kunna förklara vad vi gör. Något som kan ge oss nya perspektiv och infallsvinklar, säger Amir Pourrahimi.

Studenterna håller också kontakten med varandra under sommaren.

– Vi äter lunch tillsammans och skvallrar om våra respektive doktorander. Det är kul att höra vad de andra gör och vilka ämnen och metoder de använder, säger hon.

Och hade hon inte hade lyckats knipa platsen som sommarstipendiat hade veckorna ägnats hennes andra sommarjobb på djurparken Kungsbyn i Västerås. Där jobbar hon nu bara under helgerna.

– Jobbet på djurparken liknar mer semester i jämförelse, men solbrännan blir lite bättre där än här i labben, säger hon och skrattar.

Text: Magnus Pahlén Trogen

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se