Mathias Uhlén, professor KTH och direktör på forskningscentret SciLifeLab. (Foto: Marc Feminia)

Vision blir verklighet inom livsvetenskap

BIOINFORMATIK

Publicerad 2014-04-16

SciLifeLab i Solna växer så det knakar. Från noll till 1 000 forskare på bara några år - och dubbelt så stora lokaler.
– Det har varit en otrolig utveckling och visionen att skapa en infrastruktur för modern, molekylärbiologisk forskning har blivit verklighet, säger Mathias Uhlén, professor i mikrobiologi vid KTH och chef för SciLifeLab.

Laboratoriet för livsvetenskap har tre viktiga beståndsdelar; hög kompetens, omfattande datainsamling och specifik utrustning för att vaska fram data i stor omfattning. Till exempel görs sedan tio år tillbaka en kartläggning av kroppens över 20 000 proteiner, ”Human Protein Atlas”, i en gigantisk insamling.

– I november räknar vi med att vara klara och ha en komplett karta över människans alla proteiner, säger Mathias Uhlén, som varit drivande i projektet.

Proteinet är den minsta beståndsdelen i kroppen, som kan berätta mycket om våra anlag och organ. Ett användningsområde för forskningen och den enorma databasen är till exempel morgondagens mediciner, som kan komma att skräddarsys efter patienten eller att förebygga sjukdomar.

På SciLifeLab, som är ett samarbete mellan Stockholms universitet, Karolinska Institutet, KTH och Uppsala universitet, pågår forskning inom såväl hälsa som miljö. Under 2013 pågick över 2 000 olika forskningsprojekt varav merparten bygger på bioinformatik och omkring 200 forskargrupper är kopplade till centret. Insamlingen av oöverskådliga mängder data kräver analyser.

– Att få fram data är inte svårt, utan utmaningen ligger i att analysera dem, säger Mathias Uhlén.

Aula Medica var fullsatt under SciLifeLab Day.

I den nybyggda och fullsatta aulan på Karolinska Institutet avlöser tunga vetenskapliga talare varandra liksom frågor som: Vilka gener skyddar mänskliga celler från cancer? Kan man skapa en helt syntetisk människa?

Det är evenemanget SciLifelab Day som lockat 800 personer till en heldag för att få ett smakprov på SciLifeLab:s verksamhet. Avsikten är  bland annat att inspirera såväl svenska som utländska forskare att använda sig av infrastrukturen.  Med hjälp av ett antal framstående forskare, som berättade om sin specifika forskning fick publiken en provkarta på vad laboratoriet kan användas till.

Text: Jill Klackenberg

Fakta: SciLifeLab

Forskningscentret Science for Life Laboratory grundades av KTH, Karolinska Institutet, Stockholms universitet och Uppsala Universitet 2010. År 2013 blev det ett nationellt center för molekylära biovetenskaper med fokus på forskning inom hälsa och miljö.

Centret kombinerar ledande teknisk expertis med avancerat kunnande inom medicin och molekylära biovetenskaper. Inom SciLifeLab finns två anläggningar en i Solna och en i Uppsala. Interna och externa forskargrupper kan göra provsamlingar och storskaliga experiment genom att till exempel använda sig av laboratoriets utrustning och databaser.

Läs mer på