Till innehåll på sidan

Referenshanteringsprogram

Hantera referenser på ett korrekt sätt är en del av den vetenskapliga processen. Genom att använda ett referenshanteringsprogram får du hjälp med att formatera referenserna korrekt i enlighet med vald referensstil.

Spara tid & skapa korrekta referenser med ett referenshanteringsprogram

En blå dörr omgiven av en vägg full av gamla böcker

Att skriva referenser kan vara ett tidskrävande arbete. Du sparar tid om du använder ett referenshanteringsprogram och dina referenser blir korrekt formaterade. Det finns flera olika referenshanteringsprogram som hjälper dig att organisera och använda dina referenser. Några exempel är EndNote, Zotero, Mendeley och BibTex. Vissa är licensbaserade och andra är fritt tillgängliga via nätet.

Med hjälp av ett referenshanteringsverktyg kan du skapa ett eget bibliotek, samla och sortera dina referenser, skapa referenslistor och referera i din text. Vilket program du ska välja beror på vilka behov du har. Om du till exempel skriver ditt exjobb i Word funkar det bra med till exempel Zotero, Mendeley eller Endnote. Skriver du i Google Drive funkar det bra med Zotero. Grundläggande funktioner som finns i de flesta referenshanteringsprogram ger möjlighet att:

  • Samla in referenser från databaser och bibliotekskataloger
  • Organisera referenserna i ett eget bibliotek
  • Använda referenserna i ett textdokument, till exempel Word eller LaTex

Olika referenshanteringsverktyg

Vilket referenshanteringsverktyg bör jag använda?

Funktionellt finns inte så stora skillnader mellan de olika referenshanteringsverktyg. Vilket verktyg som är bäst beror helt enkelt på vilken sorts text du arbetar med, vilket operativsystem du har, omfånget och hur tillgängligt materialet behöver vara. Läs denna artikel på Wikipedia för att få ett grepp om de olika verktygen och hitta din egen strategi:

Jämförelse av referenshanteringsverktyg

Innehållsansvarig:biblioteket@kth.se
Tillhör: KTH Biblioteket
Senast ändrad: 2020-09-08