Studentinflytande under granen

I förra veckan fick jag som nybliven rektor en gedigen önskelista av THS, Tekniska Högskolans Studentkår. I likhet med tomten kan jag inte lova att allt på listan kommer ligga under granen i år. Men flera av paketen är redan planerade och på gång.

Studentinflytande är ett fundament i ett universitets utveckling och viktigt för att kunna driva utvecklingsfrågor på KTH. Vi tar det på stort allvar- inte för att vi måste i enlighet med Högskolelagen, utan för att det bidrar till högre kvalitet. Studentinflytandet är också ett sätt att driva och åstadkomma förändring.

Studenterna är en självklar temperaturmätare på ett lärosäte och en slags tidsmaskin om man vill veta vad som är på gång på i dagens samhälle. Studenterna är med andra ord våra spejare in i framtiden.

Lång lista.
THS önskelista.

Åter till listan, som innehåller 33 olika önskningar, alltifrån stärkt studentinflytande, starkare koppling till näringslivet, breddat deltagande, ökad integrering av JML och hållbarhet i undervisningen. Det är bara några av önskningarna som lite grovt kan kategoriseras i frågor som rör den studiesociala miljön, själva utbildningens innehåll och relationen till den framtida arbetsmarknaden. Jag kommer givetvis att titta på hela listan i detalj men jag kan se redan nu att det är mycket av allt detta vi har på gång, inte minst inom vårt arbete med framtidens utbildning.

En klapp är i alla fall garanterad under granen– nämligen att vi gemensamt tillsammans med studenterna vill forma agendan för KTH:s utveckling för de kommande åren – där kommer vi att ta tillvara ett starkt och levande studentinflytande. Det kan jag i alla fall lova redan nu lite innan julklapparna i övrigt öppnas.