Hon designar videospel på världens största VR-studio

Utbildning

Publicerad 2023-08-22

Tidigare student Hedvig Reutersvärd berättar varför den tråkigaste kursen var den mest användbara, hur det är att jobba i det svenska spelundret och hennes bästa karriärtips till dig som student på KTH.

Namn: Hedvig Reutersvärd

Utbildning: Civilingenjör Medieteknik, med master i Interactive Media Technology

Examensår: 2020

Arbetar som: Programmerar VR-spel på Resolution Games

Hedvig har alltid gillat spel, appar och webb. Då var det naturligt att söka sig till KTH. Det började med Datateknik, för att sedan byta till Medieteknik när hon insåg att hon var mer intresserad av grafisk design och visuell programmering.

Lärdomar från KTH i arbetslivet

I början kände sig Hedvig besviken på programmeringen. Den var alldeles för teoretisk.

– Jag visste inte vad jag skulle förvänta mig eller vad jag kunde använda programmeringen till efter examenförutom på backend. Det gjorde mig svårt att motivera mig till alla kurser.

Men trots detta, är ändå programmeringen och den teoretiska datalogin det hon ser som sin viktigaste lärdom från KTH.

– Idag använder jag mina teoretiska kunskaper om datalogi som objektsorientering, datastrukturer och arv-koceptethela tiden. Verktygen som man lär sig i teorin är de man använder sen för att kunna skapa spel på ett hållbart sätt. Utan det hade jag haft svårare att övergå till professionell programmering.

Att samarbeta i grupp är också något som Hedvig lärde sig från tiden på KTH.

– Vi lärde oss att inse våra styrkor och kunde fördela arbetet mellan oss. Vi lärde oss processen som krävs att föra projekt framåt. Jag var inte medveten om det då. Men idag tänker jag på att det underlättar när jag jobbar i multidisciplinära team.

I årskurs tre fastnade hon för speldesign. När det dags att välja master valde hon sedan alla spelkurser hon kunde hitta.

Idag jobbar hon som VR-spelsprogrammerare för Resolution Games, en av världens största självständiga studios inom VR-spel med huvudkontor i Stockholm. Hon erbjöds en tjänst efter att ha gjort sitt examensarbete där. Nu jobbar hon tillsammans med 3D modellerare, 2D artister, speldesigners och programmerare.

Att jobba i spelbranschen just i Sverige är kul och kreativt. Svenska företag har en stark tradition att vara tidiga när det gäller spelutveckling och användandet av ny teknik.

Gör studiebesök under studenttiden

Hennes bästa tips till studenter som är osäkra på vad de vill göra efter examen är att hålla ögonen öppna för olika möjligheter. En civilingenjörsexamen från KTH ger en stark och bred bakgrund att falla tillbaka på.

– Mitt tips är att besöka företag! Ta några klasskompisar och hör av er. Det finns massor av alumner, inklusive mig själv, som gärna tar emot besök. Och lärare på KTH som kan förmedla kontakter. Tänk på att komma med förberedda frågor.

Text & video: Charlotta Alnersson